Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej och glad påsk!

Undrar lite gällande min volvo och dess oljeförbrukning.
Motor modellen är B5204T9.

Har tidigare mätt att då jag kör på bensin så har den förbrukar ungefär 0.5l olja per 3000km, vilket jag har förstått är helt okej.

Nu p.g.a bensinpriset så har vi kört nästan enbart på biogas eftersom volvon är en bifuel modell. Nu meddelade den idag att oljenivån är låg efter att ha kört endast ca 1000 km, som sagt då nästan endast på CNG.

Är det normalt att få en högre oljeförbrukning när man kör på CNG?

Sensorn meddelar i rätt god tid, kollade på oljestickan och var ca. 2/5 delar (dvs. lite under mitten av stickan). Tänkte först att kanske sensorn är trasig men eftersom det har hjälpt att fylla på halv liter åt gången så tänker jag att den fungerar.

Senaste oljebytet är 8 månader sen, 7500 km sen enligt serviceboken. Själv har jag ägt bilen i ungefär 6 månader.

Därmed tänker jag att oljebyte + filter är kanske inte helt än aktuellt, bilen meddelar själv att en gång per år basservice.

Inte helt klart för mig heller vad för service bilen ska ha då det inte står något specifikt i serviceboken. Förmodar dock att åtminstone oljebyte och filter varje år, skulle dock vara bra att veta när annan service bör göras.

Tack på förhand!

Tjena! Jag har en V50 1.8 Flexifuel från 20[…]

Absolut är det så men då flyttar […]

V60 2015 Bi-fuel oljeförbrukning

Hej och glad påsk! Undrar lite gälland[…]

Lyftpunkt bak V60 2015

Den innersta av de främre har jag lyft i n&ar[…]