- Idag, 10:31
Jag har börjat få lite rost på min S60 från 2001. Det är i hörnen i hjulhusen längst ner i/nära skarvar.
Det finns också vad jag tror heter galvsläpp på mer plana/öppna ytor på ett par ställen.
Min tvätt/förebyggande behöver alltså förbättras både för de känsliga platserna och de "vanliga" plana/öppna ytorna.
Mina idéer:
Rosten bör jag förstås reparera också men det är ett annat ämne som det finns gott om info om redan. Min fråga gäller alltså den förebyggande delen.
Det finns också vad jag tror heter galvsläpp på mer plana/öppna ytor på ett par ställen.
Min tvätt/förebyggande behöver alltså förbättras både för de känsliga platserna och de "vanliga" plana/öppna ytorna.
Mina idéer:
- Tvätta en gång extra på mitten av vintern
- Tvätta en gång / månad under vintern i automat
- Polera bilen med bilvax (klassiskt vax) innan varje vinter. Komplettera med sprayvax i trånga skarvar
- Använd hydrofobiskt medel s.k. snabbförsegling innan varje vinter (typ Gyeon Wet Coat)
- Behandla bilen med lackförsegling med några års mellanrum
- Använd rostskyddsmedel på de mest känsliga/utsatta delarna, typ skarvar och hörn vid hjulhusen
- Annat förslag?
Rosten bör jag förstås reparera också men det är ett annat ämne som det finns gott om info om redan. Min fråga gäller alltså den förebyggande delen.
S60 2001 2.4 B5244S M56

- By dunken