- tis 24 mar 2026, 12:39
Har beställt och fått hem en drivaxel höger för att byta den eftersom bilen börjar vibrera vid ca 70 km/tim. Vibrationerna försvinner om kopplingen trampas in. Ju mer man gasar desto mer skakar bilen. Enligt flera källor är det med 90% säkerhet höger drivaxel som är orsaken. Har även köpt växellådsolja ifall det rinner ut olja när drivaxeln tas bort.
Hissar upp bilen på garagegolvet och tar bort hjulet. När jag försöker lossa klämskruven som håller fast spindelleden känner jag att den sitter väldigt hårt. Tar i lite mer och DÅ GÅR BULTEN AV med resultatet att halva bulten sitter kvar i den gängade delen av "klämman" som håller tappen på spindelleden. Bulten gick av ca 4 varv gängor närmast bultskallen och troligen mitt för själva tappen på spindelleden. Spindelleden går inte att dra lös.
Rimligen sitter den gängade delen av bulten som sitter kvar ganska hårt fast.
Det jag undrar nu är VAD SKALL JAG NU GÖRA ?????
Hissar upp bilen på garagegolvet och tar bort hjulet. När jag försöker lossa klämskruven som håller fast spindelleden känner jag att den sitter väldigt hårt. Tar i lite mer och DÅ GÅR BULTEN AV med resultatet att halva bulten sitter kvar i den gängade delen av "klämman" som håller tappen på spindelleden. Bulten gick av ca 4 varv gängor närmast bultskallen och troligen mitt för själva tappen på spindelleden. Spindelleden går inte att dra lös.
Rimligen sitter den gängade delen av bulten som sitter kvar ganska hårt fast.
Det jag undrar nu är VAD SKALL JAG NU GÖRA ?????
- By dieselputte