Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
När jag har släp påkopplat, kör under under 30 km/t och oftast vid högersväng så piper bilen bakifrån, ungefär samma pipljud aom när man ska stänga bakluckan.
Inga meddelanden i displayen och bakluckan förblir stängd (tack o lov).
V90 T6 recharge från 2021 .
vad är det för något som orsakar pipen och vad försöker de berätta?

Kan tillägga att korken är eftermonterad.
Har 7 stiftsuttag på bilen, aläpet räkar ha 13 stift
Adapter används.
Ska det faktum att du har en eftermonterad krok med sjupoligt uttag tolkas som att det är något annat än vad man normalt får om man sätter dit en krok från Volvo? Du har kanske ingen riktig TRM (TRailer Module) som hanterar den elektriska inkopplingen?
I så fall kan det vara en lågmäld backvarning. Volymen går ju att sänka på den.

Eftersom du skriver att det är en högersväng är det knappast så att kabeln mellan bil och släp kommer in under stötfångaren och bilen därför klagar på att du försöker "sparköppna" under färd. Den givaren sitter ju till vänster.

Hur kan det komma sig att du har sjupoligt på bilen? Jag ser ingen som helst anledning till det i dagens läge. Inte Volvo heller - låter man dem sätta dit en krok finns bara 13-poligt som alternativ numera.
Det låter som någon hemmasnickrad lösning utanför bilens egna datorer och elsystem.
När började man montera 13-poligt istället för 7-poligt? Min bil är från 2017 och den fick 13-poligt när kroken monterades hos Volvo som ny.
När man kopplar ett släp och elen till kroken är monterad på ett korrekt sätt stänger den per automatik av bl.a. backsensorerna.

Min högst personliga gissning är att allt är rätt (du har ju belysning och blinkers på släpet) men att man har använt en gammal (7-polig) kontakt och inte bemödat sig med att ansluta till bilens datorer med korrekt mjukvara. En genväg som skapar problem med andra ord...

Jo då elektronik var det där, tar tag i[…]

Stefans 968

Jag ska va med i Porscheparaden 9 maj vid sjö[…]

Det låter som någon hemmasnickrad l&ou[…]

Ny katalysator till B234F

Enkelt här annars https://shop.klracing.se/sv[…]