Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av remus
Godkväll!

Har försökt söka i forumet men inte lyckats så jag skapar en tråd!

Har f.n. en V70N -07.. Efter att ha påkostat den en kostsam service så unnade jag den ett par original 17" fälgar ist för nuvarande 15" då jag ändå var på G att skaffa nya sulor.

Till min fråga, vilken dimension bör jag köpa? Fälgarna är 7" breda, och eftersom breda däck är "fräckt" vill jag såklart ha så brett som är lämpligt utan att belasta gummit / försämra körbarheten. Såklart frågar jag ju chatgpt som anser att 225/50R17 är ABSOLUT bäst.. Hmm.. Men standard är väl 225/45R17?! Bilen är en ren pendlingsbil / 2:a bil och jag har gärna så mkt gummi på höjden som möjligt också, komfort är trevligt när man är gubbe. Men sen läste jag någonstans att det "ev" kan ta i pga för mkt gummi? Men då har chatgpt fel (är det möjligt lol). Tex på bythjul så finns ju inte ens 225/50R17 att välja under standarddimensioner för bilen, men dimensionen finns dock att köpa.

Nu har jag nästan besvarat min egen fråga, men vilken dimension bör jag köpa om jag villa ha schysst bredd och samtidigt maximalt med gummi för komfort och utfyllnad av hjulhus?

Tack på förhand! =)
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska du ha så mycket gummi som möjligt skulle du behållt 15" fälgarna för comfort och ljud nivå
Användarvisningsbild
av Jallemet
45 profil blir aningens hårdare att åka med än 50 profil men det avgörande blir väl att hålla sig inom procenten gällande rull omkrets.

https://www.willtheyfit.com

45 profil kan eventuellt se lite tunt ut om du har originalhöjd på bilen.

På vår V70 2.5t kör jag original dimension men på min V50 gick jag från 205/50-17 till 225/40-18 och förbrukningen ökade 14% vilket kan vara bra att ha med i kalkylen på en pendlarbil.
Uppdatering av infotainment 2025

Nu verkar det nya vara på G. Fick mail att d[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

Kör 245-40-18 vinter och 265/30-22 sommar. Sk[…]

Efter att tagit isär kontakter, Ballasten, St[…]

Däckdimension

45 profil blir aningens hårdare att åk[…]