Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av staffann
När jag försöker låsa bilen med fjärren så hoppar ofta knappen på en eller två av framdörrarna upp igen direkt. Den/de dras alltså först ner och studsar sedan upp igen. Jag måste låsa och låsa upp tills alla dörrar bestämt sig för att låsa sig samtidigt.

Jag har en S60 -01. Jag har läst felkoder, och i CEMen finns en felkod (som återkommer) att vänster bak inte låses. Detta är mycket konstigt eftersom jag aldrig haft problem med bakdörrarna utan endast framdörrarna, oftast passagerardörren. För dessa finns dock inga som helst felkoder.

Kan någon säga vad som troligen orsakar problemen, hur man åtgärdar dem samt om möjligt ungefär vad man ska räkna med för kostnad?

Jag fick ett svar från Funk här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&start=40 men vill inte ockupera en tråd som handlar om ngt annan utan väljer att fortsätta mina undersökningar här. Funks svar verkar inte lovande, eftersom jag måste lämna bilen till verkstad för att fixa detta och troligen och låskasset måste bytas så behöver det ske i minst 2 dörrar. Snyft!
Användarvisningsbild
av greeeken
JA det är ju tyvärr ganska vanligt på 01 modellerna
Användarvisningsbild
av Ringhede
Haft liknande problem.
För mig hjälpte det att motionera de olika delarna för låset.
Alltså att prova att låsa/öppna med hjälp av knapp innifrån (knappen vid fönstret) och öppna låset med dörrhantaget innifrån samt knappen vid fönsterhissarna.

Var hos Bilia och de ville byta hela låset mm. Strax för jul för 4-5 år sedan och ville då inte ta julklappspengarna till ett lås. Lösnigne (ovan) fungerar ännu.
Jag vet att det kasnke inte hjälper för alla men en del har problem med att fukt kommit in och det kan finnas alternativa sätt att fixa detta utan att byta låsmekansimer.

Även problem med bakre dörren (bagage V70N) och då var det kabelbrott.

Även problem med bakre dörrarna som inte ville låsa alls och är ett mjukvaruproblem som jag löste med att lossa batterikabeln.
3 år sedan och fungerar perfekt fortfarande.

Alltså många sätt som är gratis och som ibland kan fungera.
Jag vet att det finns en del här på forumet som är negativa till detta då det enligt dem inte löser problemet på korrekt sätt, men vill man hålla i plånboken lite så kan det fungera bra ändå.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Funk
Ditt fel KAN ju bero på flera saker, men åtminstone på 01-02 så var felet så känt att det gavs ut servicemeddelande och förlängdes garanti på låsen. Och då pga att microbrytarna i dem ger upp.. Felet kan tillfälligt försvinna, det gjorde det för mig nu sist, men det kommer tillbaka om det är brytarna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av DufuS112
Som tidigare sagts väldigt vanligt på -01:or! Även min, men jag har kommit fram till att det är säsongsberoende!Nu på sommaren är det inga problem, men under vintern åker den alltid upp!Fuktproblem troligtvis!!

Vet ej om du läst något om detta men, dörren låser sig ändå trots att pluppen åker upp, bara vänta 30 sekunder!Åtminstone på min och många andras!
av staffann
Jo, det knäpper till i dörrarna efter ca 30 sekunder och sedan går inte dörrarna att öppna längre (även om knappen förbli i olåst läge). Problemet är bara att 30 s är ganska lång tid. Om man går iväg från bilen som vanligt så hinner man lätt runt hörn, in i butiker etc på den tiden. Och vem vet vad som då händer - men Murphys lag gäller väl än!
Användarvisningsbild
av DufuS112
Hmm...inte säkert...har vart så på min bil hela vintern...inget hänt ännu.."peppar peppar ta i trä"!Är ju inte direkt så att en biltjuv vet att din bil kommer vara olåst i 30 sekunder och måste skynda sig! :P menmen...lämna in den och få bytt hela låsenheten..så slipper du problemet!!själv lever jag med det! :D
Användarvisningsbild
av Funk
Min bil låste verkligen upp sig, i alla fall nu senaste gången. Nu sist var det förardörren..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
DufuS112 skrev:Hmm...inte säkert...har vart så på min bil hela vintern...inget hänt ännu.."peppar peppar ta i trä"!Är ju inte direkt så att en biltjuv vet att din bil kommer vara olåst i 30 sekunder och måste skynda sig! :P menmen...lämna in den och få bytt hela låsenheten..så slipper du problemet!!själv lever jag med det! :D
Så beter sig min med sedan jag köpte den för två år sedan. En gång av tio åker inte knappen ner på en av bakdörrarna. Men eftersom det sitter mörk film på rutorna och dörren inte går att öppna när BLL slår till efter 30sek har jag inte brytt mig. Roligare kan man ju ha för pengarna.

/Martin
Användarvisningsbild
av Ringhede
Att bakdörrarna inte låser kan bero på mjukvaruproblem i bakre styrenheten. Finns en updatering men för mig hjälpte det med omstart av den enheten (via att jag lossade batterikabeln).

Vet inte hur låsen ser ut men ibland går det smörja brytare med elektroikspray. (ej 556 med olja).

mvh Roland
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.