- Idag, 19:20
Det luktar avgaser i kupen, jättemycket om man står still men även under färd.
Lukten är lite speciell, skulle nästan kunna tro att det är vevhusgaser eller ett dieselläckage som inte syns.
Motorn/bilen är en Volvo V50 1.6 Drive
Har sprayat hela avgassystemet med såpvatten men hittar inget läckage där.
Alla slangar/kopplingar är sprayade på motorn men inte en bubbla.
Har även "bänt" upp partikelfiltret för att spraya där samt turbon men inget läckage.
Märkte att det var ett rejält övertryck när jag skruvade av oljepåfyllningslocket.
Så jag plockade ner PSV & EGR ventilen och rengjorde dom, dock utan resultat.
Så nu börjar idéerna tryta.
Jag håller tummarna för att det finns någon som tror sig veta vad det kan vara?
Kan nämna att jag drog säkringen för dieselvärmaren i början på vintern då den mest bara rökte, så den är det inte.
Jag har inte heller några felkoder (har Vida) och bilen går precis som vanligt.
Har dock brottats en hel del med partikelfiltret (fullt) och motorn har gått i felsäkert läge till och från i början på året. Kan det ha något med saken att göra? Partikelfiltret är åtgärdat nu men lukten har succesivt kommit under den perioden det strulade.
Lukten är lite speciell, skulle nästan kunna tro att det är vevhusgaser eller ett dieselläckage som inte syns.
Motorn/bilen är en Volvo V50 1.6 Drive
Har sprayat hela avgassystemet med såpvatten men hittar inget läckage där.
Alla slangar/kopplingar är sprayade på motorn men inte en bubbla.
Har även "bänt" upp partikelfiltret för att spraya där samt turbon men inget läckage.
Märkte att det var ett rejält övertryck när jag skruvade av oljepåfyllningslocket.
Så jag plockade ner PSV & EGR ventilen och rengjorde dom, dock utan resultat.
Så nu börjar idéerna tryta.
Jag håller tummarna för att det finns någon som tror sig veta vad det kan vara?
Kan nämna att jag drog säkringen för dieselvärmaren i början på vintern då den mest bara rökte, så den är det inte.
Jag har inte heller några felkoder (har Vida) och bilen går precis som vanligt.
Har dock brottats en hel del med partikelfiltret (fullt) och motorn har gått i felsäkert läge till och från i början på året. Kan det ha något med saken att göra? Partikelfiltret är åtgärdat nu men lukten har succesivt kommit under den perioden det strulade.
- By atteatte