Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Finns det något sätt att mäta spolarvätska fryspunkt?
Jag använder Biltemas koncentrerade sort, med innehåll :

Alcohol; Aqua; TEA-Lauryl Sulfate; ALCOHOLS, C9-11, ETHOXYLATED; MEK; ISOPROPYL ALCOHOL; Glycol; Denatium Benzonate.

Dock står det ju inte hur mycket det är av varje ingrediens, så det kanske är helt lönlöst att försöka mäta fryspunkt?
Får kanske helt enkelt tömma systemet och fylla på med känt blandningsförhållande om jag vill vara på säkra sidan i -25C.. ?
Du får väl slanga ur en skvätt av vätskan i en mugg och ställa in den i frysen. Då ser du om den klarar -18 iallafall :-)

Fyller du på med 50/50 sen så kryper fryspunkten successivt mot -30
20260202_163636.jpg
20260202_163636.jpg (81.01 KiB) Visad 319 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev: Idag, 16:34 Du får väl slanga ur en skvätt av vätskan i en mugg och ställa in den i frysen. Då ser du om den klarar -18 iallafall :-)
Tänkte också den tanken 👍.. Men det är tyvärr risk för åtminstone -25 dit jag ska..
Om du inte har fullt i behållaren kan du ju slå på koncentrerad spolarvätska.
Frysen brukar väl gå att ställa på -25 om man känner för det.. :-D
fjohan82 skrev: Idag, 16:40 Om du inte har fullt i behållaren kan du ju slå på koncentrerad spolarvätska.
Mjo.. Men det kan vara så att jag redan har för mycket koncentrat 😬.. Mer koncentrat försämrar ju isf det hela..
Jag får nog helt enkelt suga ut allt (och spara det till vårkanten) och fylla i 50/50 :party:
Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta prov ur spolarbehållaren, blanda i x % vatten så att fryspunkten förskjuts 7 grader uppåt, och kolla om vätskan fortfarande håller sig flytande i frysen i -18C
Eftersom jag älskar galna labbexperiment skulle jag ha gjort så.. Få se nu, hur mycket vatten ska man blanda i provet?
Det som vore mest kritiskt är om fryspunkten ligger precis under -18C (dvs ca 33% etanol). För att klara -25C behövs ca 42% om man ska tro diagrammet. Så om man spär ut så att eventuell 42% etanolhalt minskar till 33% och kollar att blandningen fortfarande inte fryser i -18C borde det vara lugnt.
Varför göra saker enkla när man kan trassla till dem? :-D

eeehhh.. om man har 1 dl provmängd så tror jag att det behövs 0.27 dl extra vatten för att etanolhalten ska sjunka från 42% till 33%. Lätt som en plätt :party:
_fryspunkt.JPG
_fryspunkt.JPG (40.66 KiB) Visad 220 gånger

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]