Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sixten63
Xc 70 D5, 2008. kamrem bytt 2019 efter 12000 mil. Nu gått 22000 mil och står då på tomgång och så brister remmen. Det positiva var att den stod utanför garageporten så efter några svordomar tryckte jag in den via dragkroken med traktorn in i garaget. Mina mekarkunskaper är så där men några kamremmar har jag väl bytt genom åren. Förstår också att det här blir nog en dyr historia. Bort med kamremskåpan och remmen är tvärt av och rester av remmen för Ac:n finns också där. Däremot multiremmen helt ok.
Förstår också att toppen säkert är skadad och kanske hela motorn men både vevaxel och kamhjulet går runt utan missljud.
Nu till min fråga. Tänker att jag provar med att sätta på en rem med markeringar rätt på vev och kamaxel och gör en provstart och ser om det går och hur det låter. Är toppen väck så måste den ju ändå repas. Men här kommer min okunskap fram. Är det en helt idiotisk tanke :-) och räcker det med att markeringar för vev och kam står rätt eller vad mer behöver göras. Blir osäker när jag läser om nollställning av kam som står i olika trådar mm. Pratade också med en kille direkt efter haveriet som tidigare jobbat på volvo och han berättade att när volvona kring de här årgångarna kom bytte de rätt mångs topplock varje år på garantijobb när multiremmen trasslade in sig i kammen. Däremot hade han aldrig varit med om att skadorna var i blocket utan alltid i topplocket och utifrån det resonemanget tänkte jag att jag testar och se vad som händer. Nån som varit med om att det funkat utan skador efter ett rembrott? Och hur hittar man nivån på skadorna om det rasslar illa vid provstart?
Användarvisningsbild
av lennarte
Dagens motorer med dubbla kamaxlar och ventiler i vinkel mot kolvarna överlever inte en brusten kamrem. Men, att motorn gick på tomgång kan minimera skadan. Motorn bör ha stannat omedelbart.
Äldsta barnbarnet körde av remmen på sin Renault (bensinmotor), samtliga 16 ventiler fick bytas. Men blocket, kamaxlar m.m klarade sig. Och den rullade igen efter någon månad.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag är inte hemma på dieslar men det borde väl gå att lägga på ny rem och dra runt vevaxeln för hand. Är det bra komp på alla cylindrar har ventilerna kanske klarat sig..
Är nån ventil krökt så lär det bli tji kompression på den cylindern

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]