NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Ni som har bromsar som på 1,8F.. Vad brukar ni få för mätresultat på besiktningen?
Jag besiktigade vår V50 1.8F MY08 idag och fick 2,0+1,8 fram och 2x1,9 bak..

Mvh.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bromskraften bak ska väl i princip ligga på ca 2/3 av bromskraften fram av stabilitetsskäl.
Men jag antar att inget hindrar att bilprovaren trampar olika hårt då fram- respektive bakhjul står på rullarna :-)

Min V70 fick 4kN fram och 2.6kN bak hos Dekra 2024 men 2023 var det 2.6/2.4 hos Carspect :
carspect2023.JPG
carspect2023.JPG (3.68 KiB) Visad 799 gånger
Det måste vara benstyrkan hos bilprovaren som är den variabla faktorn :-D Om den inte är så att blöta däck helt enkelt slirar på rullarna över 2.6 eller att bilen hoppar av..

Vänta nu, här är ju årets värden hos Besikta. Blev godkänt
Fram 2.1/2.0
Bak 1.8/1.9

Det måste vara så att besiktaren trampar tills bromsverkan är runt 2kN och krävs det inte orimligt pedaltryck för detta så anses det vara okej. Besiktningskraven är tydligen att bromskraften ska vara "tillräcklig" och att vänster och höger på samma axel inte får skilja mer än 30%
Vad lustigt ändå, att de inte mäter skillnad fram/bak (samtidigt som det tillåts så mycke som 30% skillnad på samma axel).. Men å andra sidan, hur skulle det gå till inser jag ju nu.. 4-rullemätning eller dynamometer på pedalen 😇, tja, varför inte..?
En tvåaxlig bromsbänk som passar varierande axelavstånd på olika bilar blir inte helt trivial (eller billig) att bygga :-D
Om de hade en trådlös "puck" med kraftmätare och la den mellan fot och bromspedal skulle man kunna få ut diagram med bromskraft som funktion av pedaltryck för båda axlarna. Eller enklare; bygga en passiv kraftmätare som klickar eller piper när kraften blir x Newton så att fotkraften blir lika på båda axlarna.
Men varför trassla till saker med än nödvändigt :-)

En praktisk begränsning är antagligen att bilen vill hoppa av rullarna om man bromsar för hårt. Bromsarna på den andra axeln ska ju hålla kvar bilen..

Köp nytt batteri. Jag antar att det är i[…]

Jag fick också underkänt på min d[…]

..undra vad en sådan kostar nuförti[…]

Tack, hittade dom