Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har fått ett lite underligt och snabbt kommande problem som är ganska besvärligt!
För att börja så har jag en s60 2001 t5 automat som är om byggt till en EPA (kan ha med problemet att göra) den har gått 19700 mil ish och har nog gått ca 1000-1500 av dom som EPA (A-traktor, samma sak för mig)

Problemet
Jag och en kompis var på en is hall parkering och sladdade lite när plötsligt min back inte alls gjorde någonting, de vill säga att det var motstånd men inte som gjorde att de gick bakåt, de va alltså som att varva men med motstånd på något konstigt sätt. Efter detta så ville vi åka hem igen och tänkte att problemet bara vad av överhättning eller något liknande som skulle försvinna efter en stund! Vi börjar rulla ut från parkeringen och då plötsligt går bilen(automat) upp till 2ans växel, då panik motor bromsar bilen kraftigt. Jag lägger istället i Manuel lägge då jag tror att den bara missade en växel eller gjorde något konstigt kick down grej men då slutar den driva helt,
Det gick bara att köra i 1ans växel hela vägen hem och backen fungerade inte alls. Det konstigaste för oss dock var att i neutral så gick den inte backat! Det fanns inte ett endaste sätt som bilen kunde gå bakåt! Inte i neutral, inte i R inte i D, ni fattar. Vi fick hem bilen och låt den chilla en kall natt och på morgonen där på var de samma problem. :-o

Vad vi har försökt göra.
Vi har tagit upp bilen på stöttor i garaget och kollat på någon B4 servo som skulle kunnat vara problemet men den såg fin och hel ut(som alla andra jag ock pappa kunde hitta på videos eller bilder) vi satte in den igen och testade igen i luften men samma problem (vad trodde vi, vi hade bara kollat). Vi läste oss sen till att byta växel låds oljan kunde hjälpa så de var nästa, mot Biltema (JIPPE)
Oljan bytt (samma) men nu så fick vi någon sorts fel kod(AHA NU HAR VI DIG). Var inte själv med när detta inträffade men pappa har berättat de, ska ut och kolla om jag kan läsa dom eller ta bild om en liten stund men de var (pappa sa) något om transmitions sensor fel, vilket ja gissar är bättre än att inte ha någon aning alls,

Vad gör eller händer nu (plan)
Vi hoppas att de är ett lite ytligt fel som ska kunnas fixas så att byta låda (själva eller på verkstad) är både för dyrt och för tids pressande för mig och pappa, om de är helt paj eller att lådan måste bytas då är de tyvärr mer värt de för oss att skrota eller sälja i delar,

Har någon någon sorts idé eller någonting mer vi kan testa( jag ber snälla(jag älskar min fina guld metallic bil)) :-(

Kort om allt :P
BILENS DATA
• Modell: Volvo S60
• År: 2001
• Motor: T5
• Drivning: FWD (framhjulsdrift)
• Växellåda: Automat, AW55-50/51SN
• Användning: EPA
• Körning: Max ca 35 km/h under ~1000 mil

Problem
1. Backväxel fungerar inte alls
2. Bilen går INTE att putta bakåt i Neutral
3. Neutral är inte fri (drivlinan håller emot)
4. Mycket kraftig motorbroms när den går i 2:an
5. Manuellt läge fungerar inte
7. Samma beteende varm och kall
8. Oljebyte i växellådan gav ingen förbättring

MVH Natanael, och min kära far

Volvo XC60 2017 D4 Hej, Vet någon hur man s[…]

Var finns du, Robsmed?

Hej Jag håller på och byter låsk[…]

Felkod bakre lamdasond

Signalkabeln brukar var svart. Kablar till fö[…]