- ons 20 apr 2005, 22:28
Så lite kort info om min kära bil. :)
Det är en volvo 780 Bertone -90 med en motor som heter B204FT och växellåda M46.
B204FT står då för 2.0 Liter 16 Valve Turbo Intercooler. Den är på 200 hk original. Har ett tilläggssystem som heter FET, vilket i en enkel förklaring är Turboplus paket, fast lite mer avancerat än det turboplus paket man monterar på en 740 med B230FT till exempel.
Denna bil med just denna motortyp är tillverkad i 165 exemplar, varav 3 st finns i sverige. Min är den enda som heter B204FT, för jag är ensam om att ha katalysator på min motortyp. Dom andra 2 bilarna med likadan motor har B204GT, vilket innebär att dom inte har katalysator.
Totalt så är det 8517 st Volvo 780 Bertone tillverkade, vad jag vet. Dom flesta såldes på den Italienska och Amerikanska marknaden.
Utrustning i denna bil är följande:
ACC (Automatic Climat Control)
Elstolar fram.
Elspeglar.
Glastaklucka (motorstyrd)
Helskinnsinredning.
Multilink bakaxel.
Elfläkt (istället för höfläkt).
Träpaneler.
Farthållare.
Airbag (som tyvärr gett upp nu, varningslampan lyser ilsket rött).
Superlätt servo (full servo på alla varvtal, bara ratta med lillfingret när du vill).
Har bara 2 bilder hit just nu, men fler kommer nu när det börjar bli sommar. Finns betydligt fler bilder här tills vidare. ---> http://www.adde.dk/bertone.htm

Det jag gjort hittills är följande:
Bytt avgassystem till Simons 2½" sportsystem (fullflödes) från katalysator och bakåt.
Monterat larm med fjärrstartfunktion.
Lagat elektroniken i förarstolen (bytt manöverpanelen).
Edit: Jag har bytt från EU-skylt till icke EU-skylt oxå. Stör mig på märket.... Jag är inte med i EU, men mitt personnummer är det tyvärr.... *morr*
Vad jag ska göra så fort jag hinner/får råd är följande:
Tona rutorna lite diskret.
Byta till usa blinkers.
Byta till turbogrill.
Byta chip i både tändnings- och bränsleboxarna.
Montera öppet sportluftfilter.
Byta trasig plast i inredningen (bara renstrippad instrumentbräda kostar 14 800 kr på Volvo, finns inte begagnad :roll: ).
Lacka om bilen i dess originalfärg (den som syns på bilderna), för den är väldigt dålig i lacken. Syns på bilderna på länken ovan.
Byta alla yttre lister som är i dåligt skick (hela högersidan nästan, där den även är lackskadad).
Det förra ägaren gjorde, innan han sålde bilen till mig är följande:
Total motorrenovering med turbobyte för 15 000 kr totalt.
Ja, det var lite kort om min bil. Mer info kommer med tiden. :D
Mvh/ Adde
Edit 060218: Tog bort omröstningen. Den känns väldigt inaktuell numera...
Mvh/ Adde
Det är en volvo 780 Bertone -90 med en motor som heter B204FT och växellåda M46.
B204FT står då för 2.0 Liter 16 Valve Turbo Intercooler. Den är på 200 hk original. Har ett tilläggssystem som heter FET, vilket i en enkel förklaring är Turboplus paket, fast lite mer avancerat än det turboplus paket man monterar på en 740 med B230FT till exempel.
Denna bil med just denna motortyp är tillverkad i 165 exemplar, varav 3 st finns i sverige. Min är den enda som heter B204FT, för jag är ensam om att ha katalysator på min motortyp. Dom andra 2 bilarna med likadan motor har B204GT, vilket innebär att dom inte har katalysator.
Totalt så är det 8517 st Volvo 780 Bertone tillverkade, vad jag vet. Dom flesta såldes på den Italienska och Amerikanska marknaden.
Utrustning i denna bil är följande:
ACC (Automatic Climat Control)
Elstolar fram.
Elspeglar.
Glastaklucka (motorstyrd)
Helskinnsinredning.
Multilink bakaxel.
Elfläkt (istället för höfläkt).
Träpaneler.
Farthållare.
Airbag (som tyvärr gett upp nu, varningslampan lyser ilsket rött).
Superlätt servo (full servo på alla varvtal, bara ratta med lillfingret när du vill).
Har bara 2 bilder hit just nu, men fler kommer nu när det börjar bli sommar. Finns betydligt fler bilder här tills vidare. ---> http://www.adde.dk/bertone.htm

Det jag gjort hittills är följande:
Bytt avgassystem till Simons 2½" sportsystem (fullflödes) från katalysator och bakåt.
Monterat larm med fjärrstartfunktion.
Lagat elektroniken i förarstolen (bytt manöverpanelen).
Edit: Jag har bytt från EU-skylt till icke EU-skylt oxå. Stör mig på märket.... Jag är inte med i EU, men mitt personnummer är det tyvärr.... *morr*
Vad jag ska göra så fort jag hinner/får råd är följande:
Tona rutorna lite diskret.
Byta till usa blinkers.
Byta till turbogrill.
Byta chip i både tändnings- och bränsleboxarna.
Montera öppet sportluftfilter.
Byta trasig plast i inredningen (bara renstrippad instrumentbräda kostar 14 800 kr på Volvo, finns inte begagnad :roll: ).
Lacka om bilen i dess originalfärg (den som syns på bilderna), för den är väldigt dålig i lacken. Syns på bilderna på länken ovan.
Byta alla yttre lister som är i dåligt skick (hela högersidan nästan, där den även är lackskadad).
Det förra ägaren gjorde, innan han sålde bilen till mig är följande:
Total motorrenovering med turbobyte för 15 000 kr totalt.
Ja, det var lite kort om min bil. Mer info kommer med tiden. :D
Mvh/ Adde
Edit 060218: Tog bort omröstningen. Den känns väldigt inaktuell numera...
Mvh/ Adde
Senast redigerad av 2 Addekarlsson, redigerad totalt 0 gång.
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut http://www.adde.dk/ i länken mot http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy