Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Min moster har en XC60 2023 D4 som varnade för akut låg oljenivå, full på 1 liter olja.
Så hon fyllde på 1 liter och varning upphörde. När det hände 3 dagar senare igen så åkte bilen bärgare till Volvoverkstan.
De konstaterade att nivån var för hög, troligen för att den precis varit på service och efter det fått en liter olja påfyllt efter som varningen kom och bilen efterfrågade 1 liter olja…
Verkstan tappade ur oljan och fyllde på rätt nivå och sa att varningen för låg nivå kom för att nivån var för hög :-/

Nu hände detta igen, ca en vecka senare = varning för akut låg oljenivå.

Kan det vara något annat än en felaktig sensor? Är detta vanligt?
Det står D4 och 2023. Om det är en MY23 gäller det en B4 (diesel) eller B4 (bensin).

Meddelade bilen om låg oljenivå även andra gången, när den fick bärgas? Det framgick inte riktigt. Annars är det vanligt att en del fyller på mer olja än vad som krävs när bilen meddelar om låg oljenivå - vilket istället kan ge ett meddelande om hög oljenivå.

I det här fallet låter det dock inte som att det är något fel på oljenivån, utan att en sensor av något slag inte har fått rätt information. Om en liter olja försvinner på såpass kort tid lämnar det uppenbara spår. Om möjligt, kolla upp vilken mängd olja som fylldes på vid senaste servicen.
OBD-uttag

Annorlunda i Finland, lyser motorlampan gå[…]

Min s70 1999 beter sig konstigt.

Det började med att antisladdlampan blinkade […]

Tja har en 940 turbo med m90 strax över 37k m[…]

Volvo car UX

Jag tror inte att de mörkar någonting m[…]