Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1622182
Hej alla,

Har ett rejält huvudbry. Har idag en v70 2016 D4 manuell som jag är supernöjd med.
Har dock alltid velat ha gamla 2.4 men har backat pga förbrukningen.
Har nu hittat ett perfekt objekt en D5 2015 2wd samt manuell med summum och kanonfint skick. Dessvärre är det såklart en euro 5....
Nu till frågan anser ni att det är totalt hjärndött att betala extra för att gå från euro 6 till euro 5 i dagens läge?
#1622185
Malmx93 skrev: Igår, 14:28 Hej alla,

Har ett rejält huvudbry. Har idag en v70 2016 D4 manuell som jag är supernöjd med.
Har dock alltid velat ha gamla 2.4 men har backat pga förbrukningen.
Har nu hittat ett perfekt objekt en D5 2015 2wd samt manuell med summum och kanonfint skick. Dessvärre är det såklart en euro 5....
Nu till frågan anser ni att det är totalt hjärndött att betala extra för att gå från euro 6 till euro 5 i dagens läge?
Beror helt på om du åker till länder som kräver högre euro x -protokoll eller vissa miljözoner som Stockholm där det är förbjudet att köra på Euro 5 eller något sånt. om inte så kvittar det.
#1622220
Det är nog en kombination av att den känns mer gedigen samt att merparten säger att den motorn är odödlig jämfört med tidigare modeller av VEA. Vill gärna ha bilen så länge det bara går utan större ingrepp rent ekonomiskt.. Och då vittnar ägare om att 2.4 l är kanon.
#1622234
En sak till som i alla fall jag skulle ta med i beräkningen är hur skatten för Euro 5 vs Euro 6 kommer att utvecklas. I dag är det ingen större skillnad -- men jag skulle inte bli förvånad om skatten på äldre (och smutsigare) dieselbilar kommer att bli märkbart högre i framtiden.

Lösningen på det är att hitta en femcylindrig diesel med Euro 6. De finns, och strular mig veterlig inte mycket mer än de äldre Euro 5-varianterna.

Med automat föredrar jag VEA, eftersom den 8-växlade lådan som den har är rätt mycket trevligare än den 6-växlade som den femcylindriga motorn har. Bränsleförbrukningen med automat är också ofta märkbart lägre. Har då VEA-motorn fått nya kolvar så är det största problemet åtgärdat. Det händer att VEA även strular med EGR och ventilkåpspackning, men den femcylindriga har en tendens att slänga in aggregatremmen i kamremment med ventilmos som följd. Vad som är värst kan diskuteras. Lyckligtvis är inga av dessa scenariona speciellt vanliga.

Med manuell föredrar jag också femcylindrigt. :-)
OBD-uttag

Annorlunda i Finland, lyser motorlampan gå[…]

Min s70 1999 beter sig konstigt.

Det började med att antisladdlampan blinkade […]

Tja har en 940 turbo med m90 strax över 37k m[…]

Volvo car UX

Jag tror inte att de mörkar någonting m[…]