- Idag, 14:45
#1621431
Hej!
Jag har en följetång av problem med min Volvo.
Modell: Volvo D5 från 2006.
De började i somras med att jag fick felmeddelande om EGR-ventil.
Den gick in i limp-mode. Det tog ett tag innan jag lämnade in den.
Verkstaden bytte då EGR-ventilen, men upptäckte också att spridare 3 behövde bytas.
När det var gjort upptäckte de att turbon var dålig. De satte i en begagnad.
Allt var frid och fröjd i några dagar. Sedan började den hacka. Den klagade på spridare 3 igen.
Det visade sig att att det var glapp i kontakten till spridare 3.
Jag lämnade in den till en ny verkstad. De bytte ut kontakten.
MEN: Om jag gav full gas på 5:an så började det vibrera väldigt mycket.
Vi större gaspådrag dök också meddelandet "Motorservice erfordras" upp.
Jag hade inte råd reparera mer då.
Jag valde istället att "gubbköra". Nu är dock sotfiltret fullt och jag inser väl att jag måste ta tag i skiten.
Men, vore intressant med några uppslag till verkstaden.
En vän som är MC-mekaniker tror fortfarande att en spridare inte ger fullt, så att den inte tänder ordentligt på alla cylindrar vid större pådrag.
Andra idéer?
Väldigt tacksam för hjälp!
(Hade jag inte bytt kamrem och generatorrem tidigare i år hade jag kanske inte gjort alla reparationer, men nu blev det så...)
/Emil
Jag har en följetång av problem med min Volvo.
Modell: Volvo D5 från 2006.
De började i somras med att jag fick felmeddelande om EGR-ventil.
Den gick in i limp-mode. Det tog ett tag innan jag lämnade in den.
Verkstaden bytte då EGR-ventilen, men upptäckte också att spridare 3 behövde bytas.
När det var gjort upptäckte de att turbon var dålig. De satte i en begagnad.
Allt var frid och fröjd i några dagar. Sedan började den hacka. Den klagade på spridare 3 igen.
Det visade sig att att det var glapp i kontakten till spridare 3.
Jag lämnade in den till en ny verkstad. De bytte ut kontakten.
MEN: Om jag gav full gas på 5:an så började det vibrera väldigt mycket.
Vi större gaspådrag dök också meddelandet "Motorservice erfordras" upp.
Jag hade inte råd reparera mer då.
Jag valde istället att "gubbköra". Nu är dock sotfiltret fullt och jag inser väl att jag måste ta tag i skiten.
Men, vore intressant med några uppslag till verkstaden.
En vän som är MC-mekaniker tror fortfarande att en spridare inte ger fullt, så att den inte tänder ordentligt på alla cylindrar vid större pådrag.
Andra idéer?
Väldigt tacksam för hjälp!
(Hade jag inte bytt kamrem och generatorrem tidigare i år hade jag kanske inte gjort alla reparationer, men nu blev det så...)
/Emil
- By Marnlasse