Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plogg
Hej!

Har en V40 CC D4 motorkod D 4204 T14

Motorlampan tändes pga för lite flöde genom EGR så jag tar och rengör den, sätter ihop skiten igen. Men nu kommer ett nytt problem.

Efter jag satt ihop allt så slutar det komma värme i kupén. Stänger jag av värmen så går motortempen upp till normal temp, ingen övertemp problem. När jag slår på värmen med tex max defrost så har jag värme en liten stund men sen försvinner värmen samtidigt som motortemp också går ner.

Tänkte att det var luft i systemet efter demontering och montering av EGR, hörde att det var självluftande så åker runt lite men problemet kvarstår.

Tar av locket till expansionskärlet när den är kall och vätskan åker upp över max-strecket, jag låter den köra på tomgång ett tag med locket av och ser inga luftbubblor eller något komma. Jag försöker samma sak men samtidigt som jag höjer höger sida av bilen för att få expansionskärlet högre för att se om det blir bättre men icke.

Jag provar att köra lite med expansionskärlet öppet, jag ser då att nivån har sjunkit, det kan förstås bero på att vätskan skvätter ur under körning fast jag ser inga tecken på det i motorutrymmet, allt är torrt. Men problemet kvarstår när kärlet är öppen så jag tänker att det måste vara tryck i systemet. Jag stänger locket och kör lite till men det löser inte felet.

Kör jag med hög hastighet, ca 130+km/h så kan jag behålla värmen.

Innan jag fixade EGR:en så hade jag inget problem med värmen.

Vafan kan problemet vara??
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det där att nivån i exp-kärlet hoppar upp när man tar av locket tyder på att det är luft instängd i systemet nånstans.. luftfickan fungerar som en fjäder och trycker upp vätskan till exp-kärlet när man släpper på mottrycket.
Luft i värmepaketet kan göra att vätska bara rinner genom ett fåtal av kanalerna och då blir det klent med värme.
Går motortemp ner så skulle jag misstänka att termostaten inte stänger helt. Kanske har fastnat nåt skräp i den..

Jag demo,startmotorn och insugslang mellan luftfil[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Detta är för LH2.4, men det är sa[…]

snö

Här i Farsta har det under kvällen ocks&[…]

några få procent lär ju inte g&ar[…]