Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt https://www.dn.se/sverige/nu-stangs-3g- ... -paverkas/ kommer snart all 3G och 2G att stängas ned, och jag undrar hur det påverkar oss med äldre bilar?
Min V40 MY 2015 funkar ju fortfarande med Volvo appen, där man är ständigt uppkopplad och kan styra kupévärmare osv. Kommer allt sånt ryka 1a december eller vad är det för anslutning som finns i bilen som pratar med volvo-appen?
Jag har inget sim-kort i bilen.
När nätet kopplas ner kommer den här funktionaliteten att försvinna.

Jag har en V40 MY 2017. Jag räknar kallt med att det Volvo Cars-appen kommer att sluta fungera. Det finns i dagsläget ingen lösning från Volvo, men det finns en del andra möjligheter. Jag kommer själv att bli bättre på att använda tiduret, och leva med att en närmare 10 år gammal bil inte längre går att koppla upp.
Kod: Markera allt
Volvo:
Volvobilar påverkas olika av nedstängningen. De äldsta uppkopplade modellerna, av årsmodell 2012-2013 kommer helt tappa uppkopplingen.

De något nyare, årsmodeller 2014-2016, kommer fortsätta fungera till 1 december 2027, då även Telia stänger sitt 2G-nät.

Vad gäller nyare modeller så är alla Volvobilar med Google inbyggt säkra, eftersom de inte förlitar sig på 2G eller 3G.

Men årsmodellerna 2017-2024 utan Google inbyggt kommer antingen sluta fungera, eller fortsätta vara uppkopplade om de får en mjukvaruuppdatering. Volvo hänvisar dessa kunder till återförsäljare eller support.
Om detta stämmer så är min bil från 2015 uppkoplad i typ 2 år till vilket är en okej tröst ändå.

Ja du är trög. Så enligt dig s[…]

Inga andra idéer?

12.77V idag

Det där ser ut som "termostathuset"[…]