Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har problem med min 940, b230fk, som vägrar starta. Hade stått i några veckor sen skulle jag starta den så lät den stå på tomgång i några minuter sen så började den hosta och sen dog (ungefär som att de blev soppatorsk). Fick inte igång den igen så en vecka senare nu tanka jag i mer soppa och prövade men vägra starta. Bränsle kommer fram till motorn, alla tändstift har fin blå gnista, men vill ändå inte starta även med startgas. Provade ta ut tändstiftena och rengjorde och efter jag stoppa tillbaka dom så hostade den en kort stund direkt men sen så snurra den på som innan, detta fenomen händer varje gång man tar ut och i tändstiftena. Någon som har tips?
Fungerar bränslepumparna? På vissa modeller startar pumparna en kort stund vid "tändning på" för att när startmotorn går (motorn går funt) starta igen. Det är inte alla som det funkar så på men när startmotorn går ska i alla fall bränslepumparna också gå. Vilken årsmodell har du??? Sista åren har bara en pump, och den sitter i tanken. Tidigare modeller har 2 st pumpar, då sitter en "förpump" I tanken, då måste man lyssna noga och nära tanken för att höra om den går. Huvudpumpen sitter då undet bilen ungefär under förarstolen och hörs ganska tydligt när den fungerar.
Har en 96a så en pump i tanken. Hör att den snurrar och det kommer soppa till fuelrailen, och verkar vara bra tryck också men motorn tänder ändå inte med startgas. Så jag skulle anta att det har nått med tändningen att göra, kanske att kamremmen kuggat över eller att tändningen blivit felande så att det är fel timing typ?
Styrväxel

Ta röret till swedol exempelvis och be dem […]

Dimensioner på vinterdäck?

Det är bara om man tycker det blir för […]

Alla felkoder är kanske inte relevanta idag. […]

Farthållare funkar ej (B230F)

Fungerar kontakterna på pedalerna?