Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Som titeln lyder behöver jag hjälp med att lokalisera ett missljud.

V90 d4 awd - 14600 mil

Missljudet har funnits en längre tid nu, under vanlig ”bas service” på Volvo car retail förra året avfärdades ljudet som ”vanlig dieselknack”- men jag håller inte med.

hoppades på att lösa det genom en stor service - det hjälpte inte. Tvärtom kan jag tycka att problemet blivit värre. Verkstaden som utförde senaste arbetet tyckte det kunde vara bränslepumpen vid spridarna och rekommenderade ett filterbyte först (ja, filtret skulle ha bytts vid service men den delen missades i beställningen - kommer att bytas i veckan.

Bytta delar som inte har avhjälpt ljudet.

Kamremsats + vattenpump
Multirem + spännare
Remhjul till vevaxeln (bytt pga glapp i remhjul)
Olja + filter
Luftfilter +kupefiltwe
Växellådsolja
Diffolja

Bifogad video är inspelad med AC av (försök att utesluta magnetkoppling.

Vid service gjordes inga stora försök till felsökning men generatorns remhjul kontrollerades när multiremmen var av och visade inga tecken på slitage…

Jag hittar inga lösa värmesköldar, inga lösa skruvar / brickor.

Ljudet kommer från höger fram; nånstans i området generator, bränslepump, kamrem/ spännare till multirem. Med lyssning av hemmagjort stetoskop så tycker jag inte att ljudet kommer direkt från någon av dessa komponenter - men jag kan såklart ha fel .

Har ni några tips?

<div style="position:relative; width:100%; height:0px; padding-bottom:178.218%"><iframe allow="fullscreen" allowfullscreen height="100%" src="https://streamable.com/e/k7s5c3?" width="100%" style="border:none; width:100%; height:100%; position:absolute; left:0px; top:0px; overflow:hidden;"></iframe></div>

https://streamable.com/k7s5c3
V90 läggs ner.

Då blir man hänvisad till andra mä[…]

Bilen kvittrar då och då

Fjädern till spännrullen låter t[…]

Hittade en begagnad turbo till min v70 för 45[…]

Ja, fast tanken är att det ska sönderdel[…]