Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sweppa
Hej,
Jag har vid 2 tillfällen inte kunnat få fart på bilen efter jag har varit ute o kört ca 4 mil, stannat på en affär o handlat för att sen åka hem, men du har bilen bara klickat till och instrumenten börjat blinka, bilen har stått med en CTEK laddare på natten innan så den visade full laddning. Jag har inte fått upp någon batteri symbol eller varning för låg batteri spänning, det sistnämnda hände för något år sedan så därför stödladdar jag med CTEK.
Är det någon som vet vad som kan vara fel?
Trasig cell i batteriet?
Laddar 13,5 med tomgång men gasar man på så sjunker det till 11,6 först för att sedan stiga till12,5V
När bilen startar så sjunker spänningen till 10,2V
Det kan bli intermittent avbrott i batterier, det har jag råkat ut för. Funkade fint ibland, stendött vid nästa startförsök. Antagligen hade någon intern brygga mellan cellerna gått av.
Men att spänningen sjunker till 11.6 när motorn går tyder snarare på att generatorn inte gör sitt jobb. Och då töms förstås batteriet successivt..
Ett blybatteri som aldrig laddas fullt dör i förtid pga sulfatering på blyplattorna. Kan alltså vara följdfel av att generatorn laddar dåligt.
Hur gammalt är batteriet förresten? När det börjar bli 7-8 år brukar det inte vara särskilt mycket kapacitet kvar även om det laddats regelbundet.
av Sweppa
Det är ett AGM batteri på ca 3-år, tänkte ev generatorn oxå men antog att ladd lampan borde tändas innan batteriet blev hel urladdat.
Sweppa skrev: Igår, 22:36 antog att ladd lampan borde tändas innan batteriet blev hel urladdat.
Laddlampan är ingen bra indikator, den brukar vara kopplad med egna dioder till statorlindingarna innan likriktarbryggan.
Släckt lampa betyder alltså bara att generatorn levererar ström. Oavsett hur lite :-/
Kan vara mycket mindre än faktiskt förbrukning och då dras förstås batteriet ur... Spänning under 12V tyder på att det är så.
V90 läggs ner.

Köpte en fullutrustad Id4 som barnen kan […]

Det beror nog på vad du behöver fö[…]

Hej, ring mej 0762442411

Huvudbromscylinder

Tack snälla. På den tidigare cylindern[…]