Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om jag varvar motorn över ca 3000, så tänds motorlampan och texten "Motorsystem Service snarast" kan läsas i panelen, den gula varningslampan, (motorsymbolen i instrumentpanelen) tänds och motorn blir nästan helt kraftlös och svarar väldigt dåligt på gasen (limpmode).

Bilen är BSR trimmad sen 11-12 år tillbaks. Min PPC3 (BSR) kan både läsa och återställa felkoder. Men funktionen "Läsa Felkoder" hittar inga felkoder säger den. Men när jag väljer "Radera felkoder" så klickar det till i panelen, lampan släcks och bilen fungerar normalt igen! Det händer då och då att felet återkommer, men kör jag lugnt så funkar allt normalt... Har haft det länge nu

Inga felkoder alltså, jag tolkar det som att själva felet försvinner snabbt, men att det sätter "en flagga" som ligger kvar och måste återställas manuellt.

Vilka fel är det som kan tända "motorfellampan", är det hundratals olika eller finns det några som är vanligast?
Tacksam för tips!

Tack för snabb hjälp! Får greja m[…]

Hällt i fel olja!

Ok, då återstår frågan va[…]

Byt. Hitta nåt annat att spara på.

Slocknar lampan medan du kör så tyder d[…]