- Idag, 20:15
#1617619
Sitter och suktar på en 2,5 GLT 170hk 1998 för sin ålder med hyffsade miltal.
Tänkte åka och köpa i helgen, står hos en handlare, sedan senaste ägaren bytte in den.
Satt med carfax och inspekterade
Senaste ägare har haft den i 2år och kört 1800mil
Föregående ägare har haft den också i 2år men körde bara 200mil.
Så jag kontaktade föregående ägare och frågade om det var något speciellt som hänt,
Visade sig bilen var arvegods och att den drog kylarvatten, åtminstone ett tändstift hade tyckts vara fuktigt.
Bilen ställdes av och såldes med antagandet att det var topplockspackningen som gett sig, vet ej om det informerades vid försäljningen.
1 månad efter ägarbytet så klarade den av bilprovningen, var alltså körförbud tills dess och har sedan dess besiktats igen ytterligare 14månader senare, snart är det drags igen, i december nästa gång.
Nu till frågan nog måste väl problemet vara åtgärdat, för den kan väl inte rulla 1800mil och klara bilbesiktning 2ggr om den fortfarande skulle förbruka kylarvatten?
Kom nu på att 1997-1998 hade 170hk en sekundärluftpump under batterihyllan, de brukade samla på sig kondensvatten och till slut dränkte den sig själv, pumpen.
Min 1997:a köptes med felkod på den pumpen som visade sig vara dränkt och helt körd, bytte ut sekundärluftpumpen och bilmotorn hade inte tagit skada.
Innan de dränkte sig själva, antar jag sekundärluftpumpen pumpade in vattenblandad luft istället för ren luft, kanske var det som fuktat tändstift?
Tänkte åka och köpa i helgen, står hos en handlare, sedan senaste ägaren bytte in den.
Satt med carfax och inspekterade
Senaste ägare har haft den i 2år och kört 1800mil
Föregående ägare har haft den också i 2år men körde bara 200mil.
Så jag kontaktade föregående ägare och frågade om det var något speciellt som hänt,
Visade sig bilen var arvegods och att den drog kylarvatten, åtminstone ett tändstift hade tyckts vara fuktigt.
Bilen ställdes av och såldes med antagandet att det var topplockspackningen som gett sig, vet ej om det informerades vid försäljningen.
1 månad efter ägarbytet så klarade den av bilprovningen, var alltså körförbud tills dess och har sedan dess besiktats igen ytterligare 14månader senare, snart är det drags igen, i december nästa gång.
Nu till frågan nog måste väl problemet vara åtgärdat, för den kan väl inte rulla 1800mil och klara bilbesiktning 2ggr om den fortfarande skulle förbruka kylarvatten?
Kom nu på att 1997-1998 hade 170hk en sekundärluftpump under batterihyllan, de brukade samla på sig kondensvatten och till slut dränkte den sig själv, pumpen.
Min 1997:a köptes med felkod på den pumpen som visade sig vara dränkt och helt körd, bytte ut sekundärluftpumpen och bilmotorn hade inte tagit skada.
Innan de dränkte sig själva, antar jag sekundärluftpumpen pumpade in vattenblandad luft istället för ren luft, kanske var det som fuktat tändstift?
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars

S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
