Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617619
Sitter och suktar på en 2,5 GLT 170hk 1998 för sin ålder med hyffsade miltal.
Tänkte åka och köpa i helgen, står hos en handlare, sedan senaste ägaren bytte in den.


Satt med carfax och inspekterade

Senaste ägare har haft den i 2år och kört 1800mil

Föregående ägare har haft den också i 2år men körde bara 200mil.

Så jag kontaktade föregående ägare och frågade om det var något speciellt som hänt,
Visade sig bilen var arvegods och att den drog kylarvatten, åtminstone ett tändstift hade tyckts vara fuktigt.

Bilen ställdes av och såldes med antagandet att det var topplockspackningen som gett sig, vet ej om det informerades vid försäljningen.

1 månad efter ägarbytet så klarade den av bilprovningen, var alltså körförbud tills dess och har sedan dess besiktats igen ytterligare 14månader senare, snart är det drags igen, i december nästa gång.

Nu till frågan nog måste väl problemet vara åtgärdat, för den kan väl inte rulla 1800mil och klara bilbesiktning 2ggr om den fortfarande skulle förbruka kylarvatten?

Kom nu på att 1997-1998 hade 170hk en sekundärluftpump under batterihyllan, de brukade samla på sig kondensvatten och till slut dränkte den sig själv, pumpen.
Min 1997:a köptes med felkod på den pumpen som visade sig vara dränkt och helt körd, bytte ut sekundärluftpumpen och bilmotorn hade inte tagit skada.
Innan de dränkte sig själva, antar jag sekundärluftpumpen pumpade in vattenblandad luft istället för ren luft, kanske var det som fuktat tändstift?
#1617631
När jag tänker efter så har alla mina Volvo förbrukat kylarvätska, dvs i “normal mån” , man toppar upp 3-4mm i kärlet ca 1-2ggr per år.
De jag har idag och även den S70 jag hade innan.
Bytte värmepaket förra året, hade ingen inverkan.
Jag har antagit att övertrycksventil släppt ut lite då och då.

Vad är acceptabelt kan man fundera?

Även mina VW drog kylarvätska, av dessa 3 var 2 nästan nya bilar, då de köptes med 500mil respektive 800mil på mätaren.

T.o.m. min elbil BMW i3 behövde fyllas på kylvätska när jag köpte den @8000mil, men har kört 1000mil därefter utan behov av påfyllning.

Innan, hade jag 3st Ford Escort årsmodeller mellan 1988-1989 de förbrukade aldrig kylarvätska.

T.o.m. min elbil BMW i3 behövde fyllas på kylvätska när jag köpte den @8000mil.

När jag tänker efter så har alla m[…]

B230fk saknar kraft

Chippen hade jag bytt till rimligare val då […]

Den stora annons-tråden

Nej priset var ju hyfsat, absolut. Den saknar doc[…]

Tack för hjälpen, då ska det nog l[…]