- Idag, 03:09
#1617522
20250916_200501.jpg (1.84 MiB) Visad 26 gånger
Screenshot_20250918_022857_Drive.jpg (289.48 KiB) Visad 26 gånger
Hej. Jag har problem med min Volvo S80 2.0D. (2010 årsmodell, d4204t, mmt6 och 22 000 mil).
De senaste veckorna har jag märkt att bränsleförbrukningen inte är lika bra som tidigare. Jag brukade alltid utan problem ligga på runt 0,6 l/mil, men nu är det snarare runt 0,7 l/mil. Jag har också fått ett felmeddelande i instrumentpanelen ett par gånger som säger "Sotfilter fullt, se manual". Men ingen motorvarningslampa.
Jag började kolla närmare på det och såg även att oljenivån på stickan hade stigit ca 5 mm (från 50 % till 75 %) sedan jag senast kollade. Så jag kopplade in VIDA-datorn och fick fram en felkod:
ECM-P246B00 Fordonsförhållanden felaktiga för regenerering av dieselpartikelfilter
Jag vet att korta körningar kan vara ett problem med dessa motorer, men jag pendlar nästan dagligen är 5 mil enkel på motorvägen till jobbet, så känns som att det inte är problemet.
Har kontrollerat differenstryck över DPF i vida:
På tomgång brukar det ligga runt 10 hPa
Vid 70 km/h brukar det ligga runt 30 hPa
Vid 100 km/h brukar det ligga runt 50 hPa
Jag har börjat logga körningar för att se vad som händer, eftersom jag inte kan avgöra om den regenererar eller inte – jag märker inga ryck och förändringen i bränsleförbrukning är väldigt liten. Vad jag kan se tycker jag att den börjar regenerera väldigt ofta, går typ 5–10 mil mellan regenereringarna. Regenereringen tar kanske 10 minuter. När jag kör tycker jag att jag kan se att differenstrycket sakta stiger tills regenereringen startar. Några gånger har den också startat regeneration när trycket sticker iväg vid acceleration eller när man släpper gasen. Känns inte som att detta är normalt beteende och jag har hört folk säga att normalt avstånd mellan regenereringar brukar vara runt 100 mil.
När jag startar en tvingad regeneration i VIDA står det att sotmassan i filtret är 0 innan regenereringen. Jag har dock inte kört en fullständig tvångsregeneration än eftersom jag är orolig att oljenivån ska stiga för högt.
Vad kan detta bero på?
Jag kan inte avgöra om DPF:en är dålig, eftersom referensvärdet i VIDA bara säger att normalt tryck på tomgång ska vara 0–20 hPa vilket det är.
Jag kan inte avgöra om det är trycksensorn, eftersom jag inte ser något konstigt beteende.
Jag kan inte avgöra om det är igensatta slangar till trycksensorn.
Den här bilen har inte ett Eolys-system som V50 2.0D har. Den har heller inte något fast bytesintervall för filtret som V50 med våtsystemet.
Jag har ännu inte haft bilen på lyften. Ska kolla slangarna i helgen för att se om något är uppenbart fel.
På bilden med graferna kan man se hur den lila kurvan för differenstryck långsamt stiger under ca 8 minuter i konstant 100 km/h. Den röda grafen är tiden sedan senaste regenerering.
![Bild]()
De senaste veckorna har jag märkt att bränsleförbrukningen inte är lika bra som tidigare. Jag brukade alltid utan problem ligga på runt 0,6 l/mil, men nu är det snarare runt 0,7 l/mil. Jag har också fått ett felmeddelande i instrumentpanelen ett par gånger som säger "Sotfilter fullt, se manual". Men ingen motorvarningslampa.
Jag började kolla närmare på det och såg även att oljenivån på stickan hade stigit ca 5 mm (från 50 % till 75 %) sedan jag senast kollade. Så jag kopplade in VIDA-datorn och fick fram en felkod:
ECM-P246B00 Fordonsförhållanden felaktiga för regenerering av dieselpartikelfilter
Jag vet att korta körningar kan vara ett problem med dessa motorer, men jag pendlar nästan dagligen är 5 mil enkel på motorvägen till jobbet, så känns som att det inte är problemet.
Har kontrollerat differenstryck över DPF i vida:
På tomgång brukar det ligga runt 10 hPa
Vid 70 km/h brukar det ligga runt 30 hPa
Vid 100 km/h brukar det ligga runt 50 hPa
Jag har börjat logga körningar för att se vad som händer, eftersom jag inte kan avgöra om den regenererar eller inte – jag märker inga ryck och förändringen i bränsleförbrukning är väldigt liten. Vad jag kan se tycker jag att den börjar regenerera väldigt ofta, går typ 5–10 mil mellan regenereringarna. Regenereringen tar kanske 10 minuter. När jag kör tycker jag att jag kan se att differenstrycket sakta stiger tills regenereringen startar. Några gånger har den också startat regeneration när trycket sticker iväg vid acceleration eller när man släpper gasen. Känns inte som att detta är normalt beteende och jag har hört folk säga att normalt avstånd mellan regenereringar brukar vara runt 100 mil.
När jag startar en tvingad regeneration i VIDA står det att sotmassan i filtret är 0 innan regenereringen. Jag har dock inte kört en fullständig tvångsregeneration än eftersom jag är orolig att oljenivån ska stiga för högt.
Vad kan detta bero på?
Jag kan inte avgöra om DPF:en är dålig, eftersom referensvärdet i VIDA bara säger att normalt tryck på tomgång ska vara 0–20 hPa vilket det är.
Jag kan inte avgöra om det är trycksensorn, eftersom jag inte ser något konstigt beteende.
Jag kan inte avgöra om det är igensatta slangar till trycksensorn.
Den här bilen har inte ett Eolys-system som V50 2.0D har. Den har heller inte något fast bytesintervall för filtret som V50 med våtsystemet.
Jag har ännu inte haft bilen på lyften. Ska kolla slangarna i helgen för att se om något är uppenbart fel.
På bilden med graferna kan man se hur den lila kurvan för differenstryck långsamt stiger under ca 8 minuter i konstant 100 km/h. Den röda grafen är tiden sedan senaste regenerering.