- Igår, 13:56
Har ägt min V50 D3 från 2011 i två veckor nu. Förra ägaren hade monterat en LED-ramp som jag plockade bort, men jag lämnade någon dm kvar av sladden från strålkastarkontakten där signalen för att dra reläet till rampen togs. Jag fick efter det "Stålkastarfel service erfordras" ett par gånger, varpå jag klippte av den helt samt drog åt bulten från batteriets minuspol till karossen mer ordentligt (rampen hade plockat ström där). Det felet har försvunnit, men jag har även fått "Bromsfel stanna snarast" två gånger. En gång innan jag fixade sladden, i samband med strålkastarfelet, men en annan gång någon vecka senare utan något annat fel. Första gången 30 sekunder efter start på 40-väg, andra gången 10 min efter start på motorväg. Felet försvann i båda fallen efter att ha startat om motorn.
När bromsfelet inträffat så dör både hastighetsmätare och varvräknare och bilen saktar ner tills den bara går att krypköra. Antar att det är så det ska vara.
Har läst lite om att det kan handla om dåliga lödningar i CEM-modulen och det låter ju logiskt. Är det någon som har koll på vilka lödningar det är och hur man går tillväga? Antar att en felkodsläsare inte hade hjälpt mig särskilt mycket med detta. Batteriet indikerar god hälsa genom "fönstret" på det.
När bromsfelet inträffat så dör både hastighetsmätare och varvräknare och bilen saktar ner tills den bara går att krypköra. Antar att det är så det ska vara.
Har läst lite om att det kan handla om dåliga lödningar i CEM-modulen och det låter ju logiskt. Är det någon som har koll på vilka lödningar det är och hur man går tillväga? Antar att en felkodsläsare inte hade hjälpt mig särskilt mycket med detta. Batteriet indikerar god hälsa genom "fönstret" på det.