Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gamlingen
Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod på abs, ska byta sensor men frågan är om det inte blir bättre kan jag då bara byta ringen eller måste jag byta hela navet ? Får felkod ABS-C003A07
Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på en ABS-sensor som på något sätt orsakar fel. Gav inte felkodsläsaren någon information om vilket hjul felkoden gällde?

Sist en ABS-sensor behövde bytas:
Använde en felkodsläsare som kunde visa livedata från hjulen. Det hjälpte mig att lokalisera vilket hjul som orsakade felkoden - i mitt fall ABS-sensorn (höger fram).
Baserat på mätningen beställde jag en ny sensor till min bil (med City Safety) och bytte ut den gamla. Jag valde en originaldel från ATE då jag innan hade läst att flera fått problem med billigare tredjepartssensorer.

Sist en ABS-ring behövde bytas:
Min felkodsläsare visade inga felkoder, men ABS-funktionen aktiverades i låga hastigheter. Granskade återigen livedata från hjulen och mätte kablaget - resultaten gav inget att gå på.
Rengjorde då ABS-sensorerna och ABS-ringarna fram så gott det gick. Eftersom felet kvarstod efteråt valde jag att byta ut ringarna fram, vilket löste felet. Valet att fokusera på ABS-ringarna fram var för att hjullagerna bak nyligen hade blivit utbytta, annars hade jag haft ringarna bak som medmisstänkta.

Ovan metoder utfördes på två olika bilar. I mina fall har det visat sig att en problematisk ABS-ring vara svår att upptäcka via felkodsläsare medan en felaktig ABS-sensor nästan alltid ger tydliga felkoder.

Gällande din sista fråga; framaxelns ABS-ringar är utbytbara för sig medan bakaxelns ringar är inbyggda i naven.
Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear wheel speeds sensor. General failure Information. mechanical Failures, Bytte vänster bak sensor tidigare med samma felyttring och det blev bra.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]