Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle hjälpa syrran igår att byta bromsar fram på en V70 2008. Ett jobb i svårighetsklass 1 alltså, walk in the park. Höger fram hade oket kärvat ihop så nytt ok, skivor och Klotsar inhandlas. Bultar till bromssadel lossar fint, samt glidbultarna inga problem. Sen börjar jag ana oråd när torx som håller skivan går fan inte loss, kör till slut med 400nm knack och ber till bilguden att inte runda bulten. Till slut kommer den lite, så kör in o ut i intervaller och får ut den. Nu kommer vi till skivan, FY fan vad den satt, fick åka och hämta en slägga och efter 15min bankande sittandes på knä lossade den till slut. Tänkte ju att det var förmodligen värmen som fått den att fästa så hårt efter kärva de ok. Men vänster fram var fan 10ggr värre. Hela skivan delade sig innan den ens var i närheten av att lossa, och ja jag värmde med gasvärmare och provade kyla och allt som brukar fungera. Fick tillslut försiktigt försiktigt kapa rakt över med vinkelslip. Antingen hade de suttit där 25k mil, dock ganska fräscha. Eller har någon tvättat allt med thinner innan montering så det verkligen hade växt ihop.
20250813_195821.jpg
20250813_195821.jpg (1.26 MiB) Visad 90 gånger

Hejsjälv. :) Mekonomen skulle ha runt 6-70[…]

Om kontaktplattan i tändlåset börj[…]

Hjälp att hitta delnummer

Hej, Jag har ett läckande tryckrör, det […]

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]