Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har fått rost vid gångjärnet till bakluckan. Tänkte först ett det var flygrost förra året och tvättade bort det mesta men det har sakta krupit fram och varje jag jag tvättar bilen ser jag att det blir mer och mer.

Är detta något som går på garanti (SELEKT) eller rostskyddsgaranti? Vet inte riktigt vad jag ska göra och min lokala Volvo-handlare hänvisar till en helt annan stad eftersom de ej hanterar lack servar bilen…

Bild:
Bild
Länk: https://imgur.com/a/5tBxDUo
Jag skulle lagt på ett par droppar olja som får sugas in i kapillärspalten. Häller man vatten på en gås så rinner det som bekant av :-D
Jag tror det är rätt hopplöst att stoppa sådan rost som redan krupit in i spalten med lack/rostskyddsfärg, kan bli så att fukt stängs in i stället och rosten härjar under radarn så att säga :-)
Men säg att man bättringsmålar det synliga och ser till att få in rostskyddsolja i kapillären mellan gångjärn och karossplåt
Affan33 skrev: Igår, 19:15 Vad är det för rostskyddsolja du nämner?

Är det värt att ta med en lackerare och göra det ordentligt eller är det ett för utmanande ställe och man helt enkelt får göra det man kan själv bara? :-)
Går det att ta loss gångjärnet så finns kanske chans att fixa lacken under det. Annars skulle jag säga att "vått" rostskydd är det enda som fungerar. Alltså något oljigt som aldrig torkar helt utan kryper längre in om rosten skulle avancera
Använder själv Biltemas hålrumsvätska 36-2417 mixad med 50% motorolja till balkar, hårum och kapillärer sen många år.. Kladdigt som tusan :-) Och binder damm.
Skyddsolja (spray) 36-4564 är också bra men den får man förnya emellanåt eftersom den avdunstar med tiden. Mindre kladdig. Använder den i motorrummet på aluminiumgjutgods för att slippa oxidation, på styrspindlar, drivaxlar, gångjärnen till bakluckan, diverse skruvar och sånt
Eftersom det ser ut att komma inifrån, under gångjärnet, utan "yttre påverkan" hade jag kontaktat Volvo för åtgärd.
På en så pass ny bil ska inte rost komma krypande på det sättet, vem vet hur det ser ut där under nu och om ett par år...
Det är aningen svårt att se på bilden också men lacken har krackelerat vid området ser det ut som, det är sprickor på runtom det påverkade området.

Får väl be Volvo kolla på det iallafall lutar det åt, hade hoppats på någon snabb enkel åtgärd. Om Volvo mot förmodan inte vill ta i det låter Eriks förslag bättre än inget
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]