Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har rost på min v70 2011, framför bakhjulen. Antar att det är genomrostat? Går det att komma åt bakifrån på något sätt? Jag tänker att om jag kan dränka med linolja bakifrån så kan det fördröja genomrostningen.

Lite synd då bilen är fin i övrigt, och det verkar vara ett stort jobba tt åtgärda. Framskärmar finns ju att köpa, men bakskärmarna sitter ihop med allt.
Bilagor
stänkskärm.jpg
stänkskärm.jpg (98.54 KiB) Visad 2692 gånger
På äldre V70 kommer man faktiskt in i det utrymmet med slang från gummipluggarna under bottenplåten. Men det kanske är ändrat..
Det behöver inte vara genomrostat men det är alltid bra att rostskydda även på baksidan. Kan finnas mikroskopiska rostporer rakt igenom plåten.
När fukt kommer igenom små hål lacken så förbrukas zinkskiktet och övergår till vitt pulver som sväller, därav blåsorna.
Det ser du när du börjar slipa ;-)
Om du trycker med nageln mitt i blåsorna, känns det stumt och bra bakom..?
Dök blåsorna upp i vintras eller har de suttit där längre? Plåten brukar inte rosta igenom på en vinter.
OM det verkligen är hål och resten av bilen är i bra skick borde det ju vara läge att ta hjälp av en bilplåtslagare att svetsa i en liten plåtbit just där...
Själv har jag några lagningar med glasfiber och epoxy, blir starkt som stål om det är rätt gjort. Glöm plastic padding :-D
Vill ju helst inte förstöra nåt som ser ok ut just nu och så går det inte att fixa för att det rostat igenom :(

Du menar att man isf kan få till det med glasfibermatta och epoxy?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
masthugg skrev: tor 24 apr 2025, 22:59 Du menar att man isf kan få till det med glasfibermatta och epoxy?
Nej, med glasfiberväv och riktig lamineringsepoxy. Då får man stå ut med att det bygger på 0.5-1mm på utsidan.
Svårast är att epoxyn hinner rinna ur väven innan den härdar, man behöver stänga in allt med någon slags gjutform.. Sen får man förstås spackla/slipa innan spraymålning så att kanterna och vävstrukturen inte syns
Är det en plan yta är det säkert enklare med en bit stålplåt :-)
Usch. Jag byter gärna delar för att hålla den vid liv, men rostlaga det är ett gebit jag helst undviker att ge mig in i.

Jag får göra nåt mer försök att komma åt baksidan och filma med en inspektionskamera. Tycker det känns hårt från utsidan.
Min senaste "plåster"-lagning gjorde jag faktiskt med en bit mönsterkortslaminat (FR-4 glasfiber/epoxy). Standardtjocklek 1.6mm kändes lite för mycket så jag slipade ner till under millimetern och fasade kanterna. Sen limmade jag fast plåstret med epoxylim och spraylackade alltihop. Syns knappt därnere under knähöjd :-) (okej med lupp då ;-) )
Alla halvslutna hålrum vid skärmarna har antagligen nån form av dräneringskanal till pluggarna på undersidan för att inte fyllas med kondensvatten med tiden.. Inte självklart att det går att lirka in en kamera, berätta gärna hur det går. Rostskyddsfirmor drar sig inte för att borra hål i dörrkarmarna och sätta i plastpluggar sen.
Tja, utan att vara någon slags expert; men fram med sandpapper och slipa helt enkelt. Men innan det, så köper du rätt färg och klarlack, etc. Det ser inte ut att ha rostat igenom utan rosten har bara "bubblat" under färgen. Men istället för att folk gissar så är det bara att skrida till verket.
Anledningen att det bubblar upp i lacken där är med största sannolikher att tröskeln nött emot lacken, gått igenom och fukt kommit in och lacken släpper, inte för att det rostar inifrån. När det ser ut sådär brukar det ha pågått i flera år men det börjar som små lackblåsor när det är genomnött som man ser vid inspektion med t.ex. ficklampa och sedan så sprider det sig. Kolla på skärmkanten runt de bakre hjulhuset så kommer du se massvis med små upphöjningar i lacken som är standard på dessa bilar pga nötning emot innerskärm och pga stenskott så det är inte bara där du ser nu.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]