Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fearfulchipmunk
Halloj! Gjorde ett inlägg för några månader sen när min 240 inte startade (B21a). Blev då rekommenderad att byta brytarspets och kondensator. Fick äntligen tummen ur och gjorde det nyss men ändå så kommer den inte igång. Som jag skrev på förra inlägget har jag i princip bytt allt (tändstift, tändspole, tändkablar) även provat rengöra fördelarlocket. Men inget händer. Dock värt att nämna när jag försöker starta motorn nu så i mellan åt blir det är "gnist" ljud.
Användarvisningsbild
av Davveberg
Du får börja testa och utesluta saker.. Spraya startgas, tänder den? Ja då har du gnista men ingen soppa. Hur långt tar sig då bränslet? Hur stark är gnistan? Hur färsk är soppan, det är så många parametrar som spelar in.. men håll oss gärna uppdaterade.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu har jag felsökt ännu mer på den och har bytt bränslepump och tänkte byta bränslefilter men andra ägaren har tagit bort den så det blir ett projekt till sen. Bytte även till en brytarlös fördelare. Fortfarande ingen start men det märks att den vill komma igång. Den "pruttar" och ger ganska rejäla baksmällar. Läste att det är då tändläget som är fel, tänkte extrakolla här ifall det stämmer :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Sitter inget bränslefilter på förgasarbilarna original.
Har du haft ur och satt i en fördelare är chansen/risken att tändläget kommer rätt mindre än 1 ‰..... Om det smäller är i bästa fall tändkablarna i fel ordning. Har du bytt fördelarlocket? Eller passade det gamla på nya fördelaren? Sitter rotorn mot strecket i fördelaren när cylinder 1 är uppe för tändning? Rotorn ska då peka ungefär i bilens färdriktning
EB3261FB-5653-45FE-BCB6-5882D57949E5.jpeg.9cad44c92b4450fe9014a9a817cea924.jpeg
EB3261FB-5653-45FE-BCB6-5882D57949E5.jpeg.9cad44c92b4450fe9014a9a817cea924.jpeg (50.94 KiB) Visad 318 gånger
Ska kolla på det när jag kommer hem sen, det med bränslefiltret visste jag inte, man lär sig något nytt varje dag😅 får extra kolla tändkablarna och även kolla med en sån tändinställningslampa. Eftersom jag köpte en helt ny fördelare så det enda jag behövde ta från den gamla var drevet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla då först var rotorn står när du har 0 på renskivan mot märket på kåpan. Ta bort oljelocket på ventilkåpan och titta ner I hålet. Du ska då se dom främsta nockarna på kamaxeln och dom ska peka snett uppåt. En pekar snett uppåt åt höger och den andra åt vänster. Ser du dom inte är motorn i tändläge för 4-ans cylinder och du ska vrida motorn runt ett varv till 0 igen. Då är motorn för tändning på cylinder 1. Då ska märket på rotorn och fördelaren vara ungefär mitt för varandra, och peka ungefär rakt frammåt. Kolla sedan att tändkabeln till cylinder 1 sitter i det hålet som rotorn pekar mot.

Lite rädd för det. De håller i kna[…]

Vägmätare saknas

Känner mig rätt dum i huvet nu men hitta[…]

Fönsterlister

Om du går in på volvopartswebstore.com[…]

Inte så att något påverkar l&aum[…]