Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Jaha lördag på väg till Jämtland på semester varnarn bilen för låg kylvattennivå, stannar till och fyller på och efter ett par mil varnar den igen så jag håller koll på motortempen via OBD appen.
Plötsligt skramlar det till och bilen dör, mitt efter E45'an ute i skogen. Volvo on call fixar bärgare men jag får ta taxi sista 25 milen!

Idag ringer de från Volvo Östersund och säger att vattenpumpen har skurit så kammremmen hade kuggat över och därmed slagit sönder toppen! 🤬🤯😱

Försäkringen täcker inget då den har gått 28k mil och är från 2017
83 000:- kvar på lånet på bilen så känns surt att kasta det i sjön!
Hittar motor för 35000:- på skroten men verkstaden säger att det kommer hamna på runt 90 000 för byte ändå? Är det rumligit med 55 000 i arbetskostnad, filter etc som de kan behöva byta?

Vad hade ni gjort?
Användarvisningsbild
av Cotag
Gjort jobbet själv, lämnat till mindre verkstad eller sålt i befintligt skick till någon som vill ta på sig något sådant.
Antar att det inte byttes pump vid kamremsbyte vid 15 000?
av Naesstrom
Enligt serviceboken ska den vara bytt, frågan är om det är en pirat pump så det är därför den gett sig.
Fick nytt pris från Volvo nu på 73 000 då de hittade en billigare motor. Har bett om en offert på ett annat företag på en renoverad topp då jobbet borde bli billigare då, och flera lokala småfirmor
Bilagor
PXL_20230717_085409144~2.jpg
PXL_20230717_085409144~2.jpg (591.48 KiB) Visad 9483 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
5 år och 10000 mil ska en vattenpump hålla. Ge dig på dom som gjort bytet, dom måste kunna hålla reservdels säljaren ansvarig det har ju inte uppnåt ordinarie servicintervall. Snacka med Almäna Reklamationsnämnden. Kommer det fram att pumpen inte är bytt, får verkstaden stå för det. Gapa och skrik, hota med domstol, hota med att skriva insändare, hota med lokalradio. Sådan brukar dom tycka om att prata om där. Verkstan har försäkringar mot sådana här saker, så det gäller att ligga på. Dom flesta som råkar ut för sådana här saker går inte vidare, och det vet verkstaden.
Användarvisningsbild
av Derank
finns inga garantier på reservdelar efter 5år och försök ge sig på verkstan som bytt är meningslöst efter så lång tid , allt kan hända på 5år. Att börja gapa och skrika för att något går sönder efetr 10000mil då skulle då jag tom jag skämmas.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det finns ju en risk att ”Service Nr. 6” inte gick helt rätt till. Jag tänker närmast på att den ursprungliga serviceanteckningen ser ut att ha blivit överstruken, Tipp-exad och till slut ersatt med en ny anteckning. Har du någon ytterligare dokumentation som styrker att kamrem, vattenpump och alla filter byttes ut?
av Lobocut
Derank skrev: tis 15 apr 2025, 19:49 finns inga garantier på reservdelar efter 5år och försök ge sig på verkstan som bytt är meningslöst efter så lång tid , allt kan hända på 5år. Att börja gapa och skrika för att något går sönder efetr 10000mil då skulle då jag tom jag skämmas.

Det finns, om man låter Volvo göra jobbet :-) https://www.volvocars.com/se/l/garantier/
Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man v[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/watc[…]

Låter bra, var först inne på[…]