Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Jag har haft irriterande vibrationer i min V70 D5 AWD -11 sen jag köpte den förra sommaren. Har balanserat däcken och sett över varenda bussning och drivaxel i bilen.

Vibrationerna kom i 90 km/h och höll på tills man passerat 100 km/h. Typ dom hastigheterna vi jämt håller på väg till jobbet. Sjukt tröttsamt 🤷

Hur som så hade jag märkt att fjädringen inte var den bästa så jag beställde nya fjädrar och dämpare runt om på GE Parts. I helgen tog jag tag i bytet.

Och döm till min förvåning när alla vibrationer var borta med vinden. Nu kan jag ligga i 95 km/h utan att få nerv och hjärnskador 🥳

Troligtvis var dämparna så sjukt slut (vilket dom var) så att något eller flera hjul började vibrera/självsvänga i vissa hastighetsintervall.

När jag letat i trådar efter svaret på vibrationerna har jag sett att många här har eller dras med liknande problem med era V70. Gäller förmodligen alla bilar men våra kanske är känsligare? Börja med att kolla statusen på era dämpare är då mitt tips. :-)
Hmm, intressant tips. Jag har lite svaga diffusa vibrationer (med sommardäcken, både 17 och 18” tummarna! Men inte vinterdäcken), mellan 90-100, så det kanske är kassa dämpare då…

Kände på dom när jag böt fjädrar och tyckte dom var lite slappa men definitivt inte helt slut

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]