Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Söker era tankar och erfarenheter.

Jag pendlar ca 400 km per vecka, främst motorväg, och landar på ungefär 2 000 mil per år. Kör leasing-elbil idag med tillgång till laddning på jobbet och snart även hemma (till rimlig kostnad).

Vi väntar vårt första barn och letar efter en bil som passar vardagspendling, småbarnsliv och även lite längre resor. Komfort, låg driftskostnad och modern teknik är viktigt för oss.

Vi gillar mycket med XC60, särskilt i nya 2025.5-versionen med Nordic Edition, men den känns lite för stor för vår vardag och framtid. Därför kikar vi på V60 T8, men har några funderingar:
* Kommer det en 2025.5-uppdatering av V60, liknande den XC60 precis fick – med större skärm och uppgraderat infotainment?
* Vad vet vi om 2026 årsmodell? Är det värt att vänta – väntas större uppdateringar?
* Leveranstiden verkar vara 2–3 månader – hur brukar Volvo hantera modelluppdateringar mitt i beställningsperioden? Om man beställer nu, och en uppdatering 2025.5 kommer inom en månad – vad händer då?

Jag har kikat på andra alternativ också. Ex. privatleasing i nivå med polestar 2, i 24 mån för ~6500 sek / månad, 2000 mil / år inklusive vinterdäck, service och försäkring. Mest för att invänta hur marknaden utvecklar sig. V60 T8 lockar dock mest tack vare bra räckvidd på el men ändå bensin till längre turer.

Har ni insikter att dela? Rykten? Perspektiv?
När det närmar sig sommaren kanske man får bättre svar på den frågan men tänk på att V60n är otroligt låg. XC60 är inte så jättestor som den ser ut men provkör! Bästa du kan göra! Vi skulle köra på en X5a, Q5a, A6a eller V60. Men efter att ha testat alla blev det en XC60 ändå, frugan hade sista ordet såklart.

Ett bra sista ord, tillskillnad frå...... (Hon klev in i rummet)
Du får en ny generation hårdvara till infotainment om du avvaktar lite, men 2026 kan mycket väl bli sista årgång innan modellen helt slopas. Detta baserat på uttalanden om att helelektrisk kombi är en högoddsare. Se exempel på hur de gjorde med XC90/EX90.
Dessutom, med tanke på att Volvo lobotomerat utrustningslistan bit för bit varje år sedan 2020 är jag tveksam på om det är värt att vänta.
I nuläget skiljer det "endast" 10 000 extra för att få V90 istället för V60 om man beställer på kampanjen Nordic Edition Plus. V90n ger lite mer kupéutrymmen på alla ledder. 60-bilarna blir begränsade i hur du kan ställa in stolen med barnstol i baksätet (tycker jag som är 1,82) och det är lite trångt med både barnvagn och packning i bagaget.
Jag uppskattar din kommentar om V90 men jag upplevde att xc60n var stor. V90n tar väll ett ordentligt steg uppåt? Tror den är nästan 20 cm längre. Bilhandlare försökte panga på med en helt utrustad v60. Blir alltmer förvirrad över hur vi bör tänka.

Tillbaka till vår situation.
Kod: Markera allt
 Jag pendlar ca 400 km per vecka, främst motorväg, och landar på ungefär 2 000 mil per år. Kör leasing-elbil idag med tillgång till laddning på jobbet och snart även hemma (till rimlig kostnad).

Vi väntar vårt första barn inom någon månad och letar efter en bil som passar vardagspendling, småbarnsliv och även lite längre resor. Komfort, låg driftskostnad och modern teknik är viktigt för oss.
V90n och XC60n räknar jag med högre driftskostnad i form av 10% respektive 20% bränsle- och elförbrukning. XC60n har några fördelar, V90n har några andra. Bägge har nackdelen att de är större och vi bor ändå i mellanstor stad. Bryr mig inget vidare om prisskillnader, 50 000 hit och dit gör inget vidare. Viktigare att det blir rätt.
Roger117 skrev:Jag uppskattar din kommentar om V90 men jag upplevde att xc60n var stor. V90n tar väll ett ordentligt steg uppåt? Tror den är nästan 20 cm längre. Bilhandlare försökte panga på med en helt utrustad v60. Blir alltmer förvirrad över hur vi bör tänka.

Tillbaka till vår situation.
Kod: Markera allt

Vi väntar vårt första barn inom någon månad och letar efter en bil som passar vardagspendling, småbarnsliv och även lite längre resor. Komfort, låg driftskostnad och modern teknik är viktigt för oss.
V90n och XC60n räknar jag med högre driftskostnad i form av 10% respektive 20% bränsle- och elförbrukning. XC60n har några fördelar, V90n har några andra. Bägge har nackdelen att de är större och vi bor ändå i mellanstor stad. Bryr mig inget vidare om prisskillnader, 50 000 hit och dit gör inget vidare. Viktigare att det blir rätt.
En viktig aspekt är hur mycket du värderar komfort vs driftkostnad.
V90 är lite mer "gedigen" byggd från start med lite mer komfort. Förutom större bil troligtvis något säkrare än V60:n..ganska viktig punkt.
V60 har en lägre bränslekostnad, så frågan är då vilket av dessa 2 val som väger tyngst?
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]