Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErkanErkan
Hej,

Har en XC70 från 2015 med ett ljud från höger bak som jag inte riktigt kan lokalisera.
Det är ett gnisslande ljud, lite som att en sten skulle ha fastnat mellan två metallytor eller liknande.

Märkte också idag att det försvinner vid gaspådrag.
Fjädring och dämpare är bytta men ljudet har inte försvunnit.

Vad kan det vara?
Drivknut?
av Yaniz
Som båda föregående säger är det med all sannolikhet länkarmsbussningar bak som börjat gnissla. De brukar ge upp vid 10.000-14.000 mil (ibland ännu tidigare). Har bytt 2x på min V70 som rullat drygt 24.000 mil. Brukar löna sig att ringa runt lite, då det är relativt stor skillnad på pris från verkstad till verkstad. Den billigaste i mitt närområde tog 3300 kr för något år sedan. Du kan även välja bussningar som skall hålla mycket längre, sägs det. Säljs bl a av VParts. Själv har jag ingen erfarenhet av dessa bussningar.
av UnleashFusion
som ovan , min volvo åf som jag fick prisförslag för cirka 6månader sen skulle det kosta ~5600kr med hjulinställning. för främre länkarmsbussningar.

Prova lyft bakaxeln och låt hjulen snurra me[…]

lös kabel

Hej, håller på att felsöka lite p[…]

Tack så MYCKET !!!

Hej Kan återkoppla med att även mitt […]