Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChelseaHansa
Hej. Hoppas att det är ok att jag ställer en fråga. Misstänker att frågan har varit uppe förut, men jag har försökt att söka utan att funnit något svar.

Jag har en XC60 2023 Laddhybrid med Google. Jag vet vad Android Auto är och vad den används till. Varje gång jag ansluter någon av våra Android telefoner via USB kabel så "startas" Android Auto i bilen, vilket jag inte önskar då jag bara vill ladda telefonen. Jag har inaktiverat och stängt av Android Auto appen i telefonen, men meddelandet kommer ändå upp.

Jag har inte hittat något sätt att inaktivera eller avinstallera Android Auto i bilen. Någon som har någon ide eller tips
av Pear4Life
Laddar du från uttaget (USB-C) i mittkonsollen?

Vet inte hur det ser ut i en XC60.. men i min v60 Så har jag dubbla USB-C och ett Cigguttag där... Jag har satt in dubbla USB-A i cigguttaget och kör en USB-A till USB-C kabel därifrån... då blir det ju bara laddning 😀

Kan detta vara en idé?
av ChelseaHansa
Jo men det gör jag. Laddar från USB-C uttagen från mittkonsolen. Och jag har en USB adapter i cigguttaget också.

Och precis som du skriver laddar mobilen givet endast då. Så det är en lösning. Men då kommer kablarna framifrån och dels ser det trassligt ut och blir trassligt när min och frugans mobil laddar samtidigt. Skulle helst vilja bli av med Android Auto. Detta hände aldrig när bilen var ny, utan har kommit med ngn uppdatering.

Tack för ditt svar
av JHg
I min bil finns det 2 uttag i mittkonsolen. En märkt med "vit ring runt", stoppar jag i min iPhone där så starta Apple Car Play. Använder jag den "omärkta" gör den inte det. Har du samma?
av ChelseaHansa
Ja har två fram vid mittkonsolen (USB-C) och en bak (för passagerare i baksätet) ingen av dem har en vit cirkel. Och alla beter sig på samma sätt .

Den vita cirkeln hade jag på min förra bil. Och då drog Android Auto igång när jag anslöt till den.

Tack för ditt svar
av ChelseaHansa
Jag måste rätta mitt tidigare inlägg. Ett av de två uttagen i mittkonsolen har en vit cirkel. Den andra har inte. Mycket riktigt så startar bara Android Auto bara när jag kopplar telefonen mot just detta uttag. Det måste vara slumpen som gjort att jag upplevde det på annat sätt. Ledsen att jag har gett fel svar. Nu är kabeln till just det urtaget borta.

Och i övrigt kan jag inte hitta något sätt att inaktivera Android Auto i bilen. Så det problemet kvarstår då jag inte vill ha den funktion/appen

Vänligen
Kjell
av Mrpandy
Kjell, man kan även inaktivera så att inte tex Spotify startar när man sätter in kabel ifrån detta uttag, har för mig att du gör det när du har Android auto öppet i bilen under ställningar. Då märker man ju inte av att den finns i bak runden. Dock kan det ju vara bra att ha Andorid Auto, hade användning av det när vi körde till fjällen via Norge och helt plötsligt fungerar det inte trafik uppdateringarna i Google maps och det gick inte att spela musik ifrån Spotify, då körde vi via Android Auto en tag för att sedan växla över när det fungerade igen.

/Anders
av ChelseaHansa
Tack för ditt svar. Jag tror att du har helt rätt. Iom att jag nu kan styra (blivit upplyst och lärd) är problemet inte alls lika stort. Och visst finns det fördelar med AA. Det blev bara lite för mycket då det dök upp varje ggn jag ville ladda och tog över annat. Nu har ilskan och irritationen lagt sig. Och förnuftet kommit tillbaka.

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]