- mån 24 feb 2025, 20:51
#1602923
Hej allihopa.
Har lite krångel med min Volvo S80 från 2000 2.4 170 hk.
Problemet började med att jag körde ner i ett gupp med båda däcken i helgen då det var vatten över vägen så man såg inte hålen.
Och efter det blev motorn att gå dåligt, motorlampan började lysa och varna att jag skulle köra sakta och motorservice omgående.
Så misstänkte ganska snabbt tändspole. Men tycker det är konstigt att det händer direkt efter jag kört ner i ett rejält gupp.
Varför skulle spolen gå sönder för det för.
Men iallafall så testade jag att lyfta på en och en tändspole när motorn var på för att hitta den döda cylindern.
Cylinder 5 felade. Så köpte en ny spole och monterade nu på kvällen. Felet försvann. Ville köra en liten testvända för att se att det verkligen var borta. Jodå bilen gick bra. Men efter ca 2 min blir den lika igen.
Lämnar motorn på och testar lyfta på den nya spolen. Och då blir motorn att gå ännu sämre. Så den nya fungerar.
Därav har felet flyttat till en annan cylinder som helt plötsligt är död.
Kan det vara så enkelt så att alla spolar håller på att ge upp samtidigt?
Eller kan det ligga ett annat fel bakom?
Tacksam för alla svar.
Har lite krångel med min Volvo S80 från 2000 2.4 170 hk.
Problemet började med att jag körde ner i ett gupp med båda däcken i helgen då det var vatten över vägen så man såg inte hålen.
Och efter det blev motorn att gå dåligt, motorlampan började lysa och varna att jag skulle köra sakta och motorservice omgående.
Så misstänkte ganska snabbt tändspole. Men tycker det är konstigt att det händer direkt efter jag kört ner i ett rejält gupp.
Varför skulle spolen gå sönder för det för.
Men iallafall så testade jag att lyfta på en och en tändspole när motorn var på för att hitta den döda cylindern.
Cylinder 5 felade. Så köpte en ny spole och monterade nu på kvällen. Felet försvann. Ville köra en liten testvända för att se att det verkligen var borta. Jodå bilen gick bra. Men efter ca 2 min blir den lika igen.
Lämnar motorn på och testar lyfta på den nya spolen. Och då blir motorn att gå ännu sämre. Så den nya fungerar.
Därav har felet flyttat till en annan cylinder som helt plötsligt är död.
Kan det vara så enkelt så att alla spolar håller på att ge upp samtidigt?
Eller kan det ligga ett annat fel bakom?
Tacksam för alla svar.