Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
Min 244 -84 B21A gödtänder och jag har läst lite trådar om det här på forumet och bestämde mig för att göra som det står i några trådar. Nämligen att hälla i 5 liter diesel när jag hade 10 liter bensin kvar. Jag var chaffis ikväll så det skulle ju inte vara så svårt att köra upp.

Tankade i 5 liter diesel då det var 10 liter bensin kvar och bilen uppträder som en dåre. Rycker sig fram och hostar. Tror ni de som ville ha skjuts blev glad?

Enda gången det gick bra att köra med det där var på motorvägen. Det var just i accelrationerna som det ryckte och hoppade som mest.

Och gick glödtändningen bort? Nej! Kollade tändstiften för en halvtimma sen och de är gråa. Så den får för mager blandning. Hur justera?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om motorn glödtänder bör du kontrollera tändningen så denna står enligt rekomendationerna, kolla så att du har rätt värmetal på stiften och kontrollera fuktionen hos tomgångsventilen på insuget.
Få också CO-halten kontrollerad, mager blandning ihop med för varma stift är inte heller nån höjdare.

Att hälla diesel på en bensinmotor är inget att rekommendera, speciellt inte i dom mängder du talar om...
av anp
Hade du hällt i 5 liter till 55 liter, hade det kanske fungerat. Men inte i de proportionerna.
Diesel i en bensinmotor skall man vara försiktig med vad gäller inblandning och spikningar. Om man nu ska prova, så börja med 1 liter per full tank, och öka försiktigt.
Fungerar det gör det. Jag har själv rensat en motor så pass att bränsleförbrukningen sjönk märkbart efter avslutad dieselinblandning.

Bättre då prova blanda in E85 upp till max 50% ( börja på 10-20 % för att se hur motorn uppträder ) OCH kontrollera vad som orsakar ditt problem.
av Nordda
Ja, det var några smartskaft här på forumet som skrivit att man skulle blanda sådär. Var köper man verktyget som man mäter ventilspelet och hur justerar man? Är väl lika bra att byta kamrem samtidigt. Får köpa några tändstift också, BP6ES tror jag att det ska vara.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Bladmått köper du där du brukar köpa verktyg.

Ska se om jag har en bra beskrivning för ventiljustering, så lä'gger jag upp den här.
av Nordda
Härligt. Skulle vara jättebra!
av anp
Ventilspelet behöver sällan justeras på en 240 med B19, eller större, motor.
Justerar gör man genom att byta brickor mellan kam och tryckare.
Tror inte det är något du gör själv utan specialverktyg, då ventilspelet är "fast" så att säga. På ex,vis en stötstångsmotor kan ju de ingående delarna nötas på ett annat sätt. Och då kräva ventiljustering emellanåt.

Har du fått ur dieseln nu?
Användarvisningsbild
av igelkottar
http://medlem.spray.se/lillensr/VentiljusteringB230.pdf

Nordda, där står det hur man gör på B230, men det
är samma på din motor.

Lycka till :D

PS! Du behöver inte specialverktyget, men det underlättar
Du kan göra dig ett liknande verktyg för att trycka med. :wink:
av Nordda
anp skrev:Har du fått ur dieseln nu?
Det mesta.