Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 D4 MY15. Fick detta meddelande igår i slutet av en längre tur på runt 10 mil.

Händelse:
Hade ACC aktiverad majoriteten av vägen. Vid en omkörning med väldigt lätt gaspådrag visades meddelandet på bild 1 nedan: Fel på ABS/ESC, service erfordras. Ihop med en lampa angående däcktryck.

Efteråt:
Körde några kilometer till och startade om bilen. Vid uppstart visades bara meddelandet ”ESC, tillfälligt avstängd” ihop med ett meddelande om däcktryck. Alltså, ingen text om ABS (bara ABS-lampan, se bild 2).

När bilen efter omstart når 20 km/h försvinner meddelandet för att några minuter senare återkomma och då inkluderar meddelandet även ABS (Fel på ABS/ESC, service erfordras, som på bild 1).

Övrigt:
Efter meddelandet dykt upp går inte ACC eller ESC off att aktivera. Fartbegränsning fungerar dock. Annars verkar bilen bete sig som vanligt.

Meddelandet har dykt upp en gång innan, i april 2024. Även då i slutet av en ungefär lika lång tur där ACC också användes nästan hela vägen. Det är de enda två gånger jag använt ACC, misstänker ett slags samband?

Nån som varit med om samma sak? Tackar.
Bilagor
IMG_0818.jpeg
Bild 1
IMG_0818.jpeg (271.58 KiB) Visad 1768 gånger
IMG_0819.jpeg
Bild 2 - DIREKT VID UPPSTART
IMG_0819.jpeg (216.22 KiB) Visad 1768 gånger
Gissar på att en ABS-pulsgivare vid något hjul strular. Därav ABS-ESC fel, de måste båda ha korrekta hjulpulser för att kunna göra sitt jobb.
Och däcktryck som följdfel när något hjul ser ut att ha orimlig hastighetsavvikelse..
Läs ut felkoder!
Tack för tipset. Att läsa ut koder låter som ett bra nästasteg.

Under gårdagen kördes inte bilen men idag tog jag en sväng. Körde cirka 10 mil som bestod av motorväg, landsväg och stadskörning. Använde inte ACC. Inga felmeddelanden dök upp under hela dagen :-/
Bilen har körts närmare ett tiotal gånger sedan sista inlägget, både korta men allra mest längre sträckor och ACC har inte använts. Inga felkoder har hittills dykt upp.

Funderar på att vid nästa körning av längre sträcka aktivera ACC för att se om det även aktiverar felkoderna.

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]