Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erikappelqvist
Hej!
En morgon för ett par veckor sedan, på väg till skolan, så stoppade under färden plötsligt motorn på min V70. Väl i garaget visade det sig att multiremmen trasslat in sig i kamremmen. ¨Ventilsallad och toppbyte¨ tänkte jag, men vid komptest fanns där komression kvar på samtliga cylindrar. Sedan nollades motorn och vi vågade vrida på starten igen och visst fan gick den igång.
Men till problemet - Vid start och på tomgång går den ungefär som vanligt, men när man gasar är den trög, orkeslös och svart- sotrök bolmar ut ur avgasröret. När man släpper gasen och den sjunker i varvtal kan även ett metalliskt ljud höras med ojämna mellanrum - låter som att en cylinder tänder i o-sync. Missljudet blir mer frekvent och låter värre ju varmare motorn blir, när den är varm kan den även misstända-till och dö vid tomgång.
Motorn verkar mekaniskt ha överlevt kamremshaverit, det grundar jag på att alla cylindrar har komp och att den startar. Före kamrems haverit gick den hur fint som helst.
Provat att byta spridare, har kikat över spridarkontakterna, bränsle kommer fram till alla cylindrar och railtrycket är inom börvärde.
Får ibland felkod på luftmassemätaren, provat att rengöra utan resultat.
Några tips?
Mvh Erik
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]