Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på Er,

Har en 1,6d 2012 som jag då misstänker har ett dåligt dubbelmassesvänghjul.
Det "rasslar" betänkligt när kopplingen är nedtryckt. Men inte annars. Inga vibrationer, ryck eller oljud under körning.
På grund av rasslet lämnades då bilen in på verkstad.
Bilen var inlämnad på verkstad. Där dom "kontrollerade" svänghjulet. Ansåg att det var Ok, men sade samtidig att det är upp till mig att byta för att vara säker.. Dom bytte lite andra delar i kopplingen samtidigt.
Det skulle då ha kostat ca 17 000 att byta svänghjulet i samband med verkstadsbesöket. Jag då lite dumt valde att inte byta det i tron att deras kontroll ändå var tillräcklig.
Bilen har gått 20000 mil.

Någon som har några tankar om detta. Kan det vara något annat problem än svänghjulet..?

Mvh
Svenne
Har verkstan bytt urtrampningslagret? Det kan också rassla när det närmar sig slutet..
Det gör mitt om jag inte smörjer det regelbundet :-D
sven.h skrev: tis 28 jan 2025, 19:03 .. Rätt säker tyvärr att det var det dom bytte...
Det bör du väl se på fakturan? Vanligtvis brukar använt material vara specificerat. Iallafall de dyraste bitarna :-)

Kolla dräneringen vid motorhuvens gångj[…]

Fyllt på spolarvätska och räknat u[…]

Hej! Har en 940 ltt 1996 sedan som jag vill byta t[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Bränd diodbrygga i generator, blir övert[…]