av ponken33 - mån 27 jan 2025, 21:05
- mån 27 jan 2025, 21:05
#1600486
IMG_0010.jpeg (2.89 MiB) Visad 539 gånger
IMG_0009.jpeg (2.19 MiB) Visad 539 gånger
IMG_0007.jpeg (3.09 MiB) Visad 539 gånger
IMG_0011.jpeg (3.97 MiB) Visad 539 gånger
Hej,
Min första tråd i detta fantastiska forum.
Jag är sedan 2022 en hyggligt stolt ägare till en V60 D5 Laddhybrid MY2016 med idag knappa 19 000 mil på mätaren som jag kört sedan 13 000 mil.
Till vardags kör jag huvudsakligen på el då jag klarar till och från jobbet på batteridrift. Någon gång per vecka blir det någon längre tur och relativt regelbundet far jag iväg på längre turer (> 45 mil enkel väg) då dieseln naturligtvis får arbeta. Bilen har haft serviceavtal på Volvo- verkstad sedan ny så allt i serviceboken finnes.
För en tid sedan märkte jag att bilen tappade fart medan farthållaren var i (cirka 80 km/h landsvägskörning ute i skogen). Jag prövade höja farten utan resultat. La då ur farthållaren och gasade med foten, utan resultat. Bilen automatväxlade ner och upp på vad som verkade vara måfå (upp mot >3000 varv/min), samtidigt som farten fortsatte sjunka. Lade i varningsblinkers och svängde in på en ficka längs vägen. Lät motorn stå kvar på tomgång samtidigt som jag gick ut och funderade på vad sjutton som händer. Inga meddelande på display och ingen lampa som tändes. I övrigt inga missljud, lukt eller annat. Fortsatte efter ett tag (cirka 15 mil kvar hem) och bilen gick OK, men inte som tidigare. Stannade till på mack och köpte dieselrengöring och toppfyllde tanken. Väl då (efter cirka 1 h körning) tändes motorlampan.
Lämnade in bilen på felsökning där verkstaden konstaterade kortslutning i bakre tempgivaren på partikelfilter/katalysator. De beställde ny och skulle montera den dagen därpå. Märkligt nog visade det sig att den bakre tempgivaren som satt i partikelfiltret vid urmontage nästintill inte längre existerade. Toppen var helt borta, och de lyckades inte få i den nya heller. Det visade sig då att katalysatorn bränt ihop fullständigt. Verkstadskillen hade inte varit med om detta tidigare på en bil av denna typ och ålder. Var till ytterligare en Volvo- verkstad, visade bilder och bad om deras åsikt, och två av meckarna där höjde också på ögonbrynen åt att detta skett. Enligt deras artikelsystem har de dessutom aldrig någonsin (!?) bytt denna artikel på någon bil, trots att de har 13 Volvo- verkstäder i mellansverige.
Har varit på en Volvo- verkstad och en "vanlig" verkstad inriktad på Volvo och fått förslag på åtgärd; sätta in en begagnad för mycket pengar eller en ny för jätte-mycket pengar. Meken har varit tillmötesgående men kan inte svara med säkerhet på vad som har skett, eftersom det inte bör kunna ske...? Den brunna katalysatorn bör vara symptom på något annat fel?
Bilen har som sagt följt serviceboken, inte utsatts för trubbigt våld, den drar inte olja och kylarvätska finns kvar. De har kollat felkoder men jag har dem inte tillgängliga nu.
Mina frågor:
1. Har någon annan mot förmodan varit med om något liknande?
2. Vad orsakar att en katalysator brinner upp? Meken tror inte på läckande olja, strul med turbo eller liknande eftersom han menar att det då borde vara sot i resten av katalysatorn. Luftläckage, fel på insprutning eller skit i bränsle? Fel i regenereringssekvens som gör att temperaturen (normalt 800 C) i katalysatorn ökar så pass att den brinner ihop?
3. Vad bör jag göra för att förhindra att min nästa katalysator brinner upp? Naturligtvis hitta felet, men vad kan det vara och vad bör jag leta efter?
Skickar med ett par bilder längst ned. Tacksam för alla erfarenheter.
Med vänliga hälsningar,
P
Min första tråd i detta fantastiska forum.
Jag är sedan 2022 en hyggligt stolt ägare till en V60 D5 Laddhybrid MY2016 med idag knappa 19 000 mil på mätaren som jag kört sedan 13 000 mil.
Till vardags kör jag huvudsakligen på el då jag klarar till och från jobbet på batteridrift. Någon gång per vecka blir det någon längre tur och relativt regelbundet far jag iväg på längre turer (> 45 mil enkel väg) då dieseln naturligtvis får arbeta. Bilen har haft serviceavtal på Volvo- verkstad sedan ny så allt i serviceboken finnes.
För en tid sedan märkte jag att bilen tappade fart medan farthållaren var i (cirka 80 km/h landsvägskörning ute i skogen). Jag prövade höja farten utan resultat. La då ur farthållaren och gasade med foten, utan resultat. Bilen automatväxlade ner och upp på vad som verkade vara måfå (upp mot >3000 varv/min), samtidigt som farten fortsatte sjunka. Lade i varningsblinkers och svängde in på en ficka längs vägen. Lät motorn stå kvar på tomgång samtidigt som jag gick ut och funderade på vad sjutton som händer. Inga meddelande på display och ingen lampa som tändes. I övrigt inga missljud, lukt eller annat. Fortsatte efter ett tag (cirka 15 mil kvar hem) och bilen gick OK, men inte som tidigare. Stannade till på mack och köpte dieselrengöring och toppfyllde tanken. Väl då (efter cirka 1 h körning) tändes motorlampan.
Lämnade in bilen på felsökning där verkstaden konstaterade kortslutning i bakre tempgivaren på partikelfilter/katalysator. De beställde ny och skulle montera den dagen därpå. Märkligt nog visade det sig att den bakre tempgivaren som satt i partikelfiltret vid urmontage nästintill inte längre existerade. Toppen var helt borta, och de lyckades inte få i den nya heller. Det visade sig då att katalysatorn bränt ihop fullständigt. Verkstadskillen hade inte varit med om detta tidigare på en bil av denna typ och ålder. Var till ytterligare en Volvo- verkstad, visade bilder och bad om deras åsikt, och två av meckarna där höjde också på ögonbrynen åt att detta skett. Enligt deras artikelsystem har de dessutom aldrig någonsin (!?) bytt denna artikel på någon bil, trots att de har 13 Volvo- verkstäder i mellansverige.
Har varit på en Volvo- verkstad och en "vanlig" verkstad inriktad på Volvo och fått förslag på åtgärd; sätta in en begagnad för mycket pengar eller en ny för jätte-mycket pengar. Meken har varit tillmötesgående men kan inte svara med säkerhet på vad som har skett, eftersom det inte bör kunna ske...? Den brunna katalysatorn bör vara symptom på något annat fel?
Bilen har som sagt följt serviceboken, inte utsatts för trubbigt våld, den drar inte olja och kylarvätska finns kvar. De har kollat felkoder men jag har dem inte tillgängliga nu.
Mina frågor:
1. Har någon annan mot förmodan varit med om något liknande?
2. Vad orsakar att en katalysator brinner upp? Meken tror inte på läckande olja, strul med turbo eller liknande eftersom han menar att det då borde vara sot i resten av katalysatorn. Luftläckage, fel på insprutning eller skit i bränsle? Fel i regenereringssekvens som gör att temperaturen (normalt 800 C) i katalysatorn ökar så pass att den brinner ihop?
3. Vad bör jag göra för att förhindra att min nästa katalysator brinner upp? Naturligtvis hitta felet, men vad kan det vara och vad bör jag leta efter?
Skickar med ett par bilder längst ned. Tacksam för alla erfarenheter.
Med vänliga hälsningar,
P