Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olle73
Hej på er,

Bytte min XC60 (2014) mot en V60 (2025) tidigare i höst och upplever att stolarna är väldigt hårda. Efter ca 60 minuters körning så får jag helt enkelt ont i röva. Har testat att placera olika typer av dynor för att lösa det hela, men det gör ingen skillnad.

Är det någon annan som upplevt samma problem och har en lösning att dela med sig av?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av js1
Finns tre olika stolar, vilken har du?
av Olle73
js1 skrev:Finns tre olika stolar, vilken har du?
Bra fråga, hur vet man det? För jag antar att själva klädseln inte avslöjar vilken stol det är?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det kan den göra, men inte alltid. Enklast blir det om du laddar upp en bild eller delar en länk här i tråden.
av Olle73
ShogunX skrev: ons 29 jan 2025, 23:17 Det kan den göra, men inte alltid. Enklast blir det om du laddar upp en bild eller delar en länk här i tråden.
Så är står det i specen "Charcoal-nappaläder/leatherette/grafittextil" Hjälper det.
Användarvisningsbild
av js1
Skulle gissa att du har sportstolar.
Jag har själv sportstolar och är kluven, Upplever dom som hårda och ibland att jag sitter på en falukorv. Oftast vid korta turer. Dock så har vi gjort en del långturer, bl a dagsetapper på 80 mil och då upplever jag stolarna som mkt bra och har kommit fram "pigg" i kroppen.
Jag är 193cm 78Kg (58år) . Trots mina långa ben har jag dynförlängningen helt indragen. När man skjuter fram den upplever jag att det saknas dyna under låret, dvs det känns som man sitter fram och bak på stolen med luft i mitten.
Bilagor
IMG_2983.jpg
Sportstol - skinn/tyg alt helskinn - hård
IMG_2983.jpg (296.47 KiB) Visad 3655 gånger
IMG_2981.jpg
Comfortstol - skinn, mjuk
IMG_2981.jpg (192.76 KiB) Visad 3655 gånger
IMG_2982.jpg
Std stol - tyg, mjuk
IMG_2982.jpg (316.05 KiB) Visad 3655 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det stämmer att det i så fall bör vara sportstol. Jag har haft sportstol i samtliga av mina bilar förutom två (S90 Inscription MY17 och V60 Momentum MY20). Det var då istället komfortstol med perforerat nappaläder respektive det grövre lädret (med top grain-look). Av de två var första alternativet något mjukare.

@js1: Tycker lårstödet är ganska effektivt. Har du provat att höja sittdynans framkant och på så sätt bli av med mellanrummet mellan undersida lår och lårstöd? Å andra sidan upplever jag inget obehag i de stolar utan lårstöd, exempelvis i standardstolarna eller de stolar i äldre modeller.

I övrigt har jag inte upplevt någon gigantisk skillnad i hårdhet mellan stolarna eller materialen. Ska jag hårdra det upplever jag troligen den tyg- och/eller skinnklädda standardstolen i 60- samt 90-serien som mjukast (samma stoltyp som på sista bilden ovan). Hårdast, men samtidigt min personliga favorit, upplever jag är den så kallade nubuck- och skinnklädda sportstolen. Valde den i en S90 samt V90 och var mycket nöjd med valen - även under långa resor.

Stolarna i fokus, det vill säga sportstolen med nappaläder och tyg, består av enligt mig mjuka material men är relativt stum i sin helhet på grund av stolens stoppning (framför allt komfort- och sportstolen). I och med att bilen är så pass ny hade jag i din sits hållit ut lite extra då den initiala hårdheten brukar avta efter ett tag.

Tidigare nämnt tips; att höja sittdynans framkant ihop med att fälla ut lårstödet bidrar till att fördela vikten på hela sittdynan och kan förhoppningsvis resultera i bättre komfort än den du upplever nu. Det, ihop med att hitta en bra extern sittdyna, är mina tips nu i början.
av Olle73
P.g.a de så rejält skålade stolarna så blir de inte helt enkelt att få till något med extern sittdyna; är dynan för tjock så pressas den mot sidorna också.

Det jag utvärderar just nu är två dynor från IKEA som jag använder tillsammans. https://www.ikea.com/se/sv/search/?q=dy ... IGH&page=2 och https://www.ikea.com/se/sv/p/aelvgraesm ... -00538114/. Jag har ännu inte fått utvärderat på resa längre än 60 minuter, men känslan är inte klockren
av Olle73
jag måste ha varit dålig på att läsa, för när jag kollar på specen på beställningen av bilen så står det klart och tydligt "Comfort-stolar".
Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]