Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perryper
Tjenare, då var det dags för bettan att få lite issues igen efter att ha löst problemet med partikelfiltret förra året.

Kupfläkten började helt enkelt att blåsa på max ständigt, även när jag låste bilen i förra veckan. Efter mycket svordomar fick jag till en ny "fläktresistor" (kärt barn har många namn...) och när jag körde hem från garaget så fungerade allt tipptopp!

Idag när bilen skulle rulla ut på gatorna igen gick inte kupefläkten alls.... Kollade säkringar, kollade av resisstorn också så att det inte uppstått något glapp...

Är det någon som råkat ut för detta? Är det kupefläktsmotorn som är kass tro?
av SweLusus
Kom du åt att se hur skicket på kontaktstiften på fläktmotorn såg ut?
Prova att knacka lite på motorn med handtaget på en skruvmejsel eller liknande.

Jag är nybliven Volvoägare igen(hade en 240 för länge sedan) så jag har ingen erfarenhet av felet i fråga, men jag har arbetat med fartygsel i många år och tänker spontant att el är el och att fel inte alltid behöver vara modellspecifika.

/Anders
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fläktmotorerna brukar vara samma (billiga) sort som resten av bilindustrin använder. Dvs byggda för blott 100 000 miles och 10 års livslängd :-/
Men tro fördenskull inte att den blir billig om du köper den som reservdel hos Volvo :oops:
Sen är det inte omöjligt att du fått en fläktresistor som drabbades av "infant mortality failure". Folk som jobbar med tillförlitlighet vet vad sånt är :-D
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]