av JensaVolvo850 - sön 29 dec 2024, 17:53
- sön 29 dec 2024, 17:53
Startade 850:n (GLT -97) för att den har stått still 4 veckor så tänkte köra en runda, den startade som vanligt och gick bra på tomgång 10 min, körde iväg och när jag började ge gas kände jag att den tappade kraft/började misstända. Sen blev det motorstopp och var tvungen att ge full gas för att kunna starta igen, lambdalampan tändes, körde tillbaka och den misstände gick knackigt.
Felkoder jag får med min obd-läsare: p0304 01/03, p0305 02/03, p0300 03/03
Olja har tryckts upp ur oljepåfyllnadslocket, och såg skitigt ut under slangen som går till spjällhuset, skruvade loss och kollade lite, verkar ha kommit olja/gegg från slangen som går från under insuget in till luftslangen. Är det vevhusventilation? Eller vad tror ni man ska börja med att kolla, tändstiften såg torra ut, har inte kollat mer än så vet inte riktigt vad man ska börja med.
Tillägg: startade den igen och nu verkar den gå normalt på tomgång igen (men lambdalampan lyser).. kanske bara är problem när den blir varm får testa lite mer.
Felkoder jag får med min obd-läsare: p0304 01/03, p0305 02/03, p0300 03/03
Olja har tryckts upp ur oljepåfyllnadslocket, och såg skitigt ut under slangen som går till spjällhuset, skruvade loss och kollade lite, verkar ha kommit olja/gegg från slangen som går från under insuget in till luftslangen. Är det vevhusventilation? Eller vad tror ni man ska börja med att kolla, tändstiften såg torra ut, har inte kollat mer än så vet inte riktigt vad man ska börja med.
Tillägg: startade den igen och nu verkar den gå normalt på tomgång igen (men lambdalampan lyser).. kanske bara är problem när den blir varm får testa lite mer.