Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598017
Hej!

Har haft problem med felmeddelande försämrad motorprestanda på denna och så går den in i limpmode alternativt om man varvade upp så dör den för att sedan inte gå starta på någon minut. och har bytt bränslefilter flertalet gånger och använd algdödarmedel och sedan har den fungerat i 100 mil till. Nu senaste gången fick jag fel efter bara 20 mil. Misstänker de döda algerna samlades i botten och sögs upp.

Jag börjar ju inse att det behövs göras något mer drastiskt. Finns det något smidigt sätt att rengöra tanken utan att behöva plocka ner den? Någon som vet ungefärligt pris att låta en verkstad rengöra tank?

Någon som har några andra idéer vad man kan göra?
#1598032
Har varit problem sen den köptes för snart ett år sen. Om det inte är alger så verkar det ju iallafall vara något i tanken som orsakar problem då det löser sig efter man bytt filter. Har inte kollat inuti filter då en vän bytt åt mig då den är lite krånglig att byta själv utan att suga bort luft.

Någon som vet ungefärligt pris att låta en verkstad rengöra tanken?
#1599186
har dy bytt Partikelfilter flera gånger? Om du inte gör det själv är det ju en ganska kostsam insats. Låter som partikelfiltret. Fick ett förslag från volvo på mitt egna filter. 23 000sek för att byta det. Slutade med en DPF delete för min 1,6d bättre för miljön att bilen lever i 5 år till än att skrota och köpa nytt.
#1600573
Hej jag har samma problem med min bil och haft det i ett litet tag och inte tagit ikapp på det men. V70 1.6d (109hk) 31000mil

Felet i sak p2459 den regenererar antingen för lite eller för mycket, i detta fallet för mycket då man känner ofta på bilen när den regenererar då den blir extra tung i körningen samt att förbrukningen går upp.
Även Försämrad motorprestanda för det.
Partikelfiltret byttes vid runt 24 tusen av förra ägaren. Hade även felet som du klargör att om du gasar så dör den och startar inte alltid. För mig var det endast bränslefiltret som krånglade (vilket är mycket vanliga på dessa 1.6d). Efter byte gick den ca 1500mil till innan liknande problem igen. Men nu går den fint.
Om någon har liknande problem eller haft och löst hade jag uppskattat svar på hur ni löste eller tips på de. Funderar på att det förmodligen är tryckgivaren.
Tänker att jag iaf testar att rengöra skiten och kolla hur givaren mår annars drar jag dpf-delete på skiten.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]