Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Snabbabilen
Jag har en volvo 740 b230f från 1990. Får upp felkod 123 och 232, och som jag har förstått det kan dessa två hänga ihop, eftersom att en felaktig signal från kylvätstetempsensor kan leda till systemet kompenserar med för rik eller mager blandning. Felkod 123 är alltså kylvätsketempsensorn, och 232 för rik/mager blandning. Felkod 123 har jag haft lite längre än felkod 232.

Det jag har gjort för att försöka lösa detta, är att byta kylvätsketemperatursensor, och byta kontakt till den då den såg kass ut. Jag bytte till en likadan sensor som innan, dvs en med svart kontakt, och kontakten byttes till en gammal spridarkontakt(en jättefin sådan). Spridarkontakterna och kontakten till sensorn ska vara likadana om jag förstått rätt.

Trots detta fortsätter samma felkoder att dyka upp, och jag behöver förslag på vad jag kan prova härnäst. Det jag inte har gjort är till exempel att mäta upp den nya givaren med multimeter, eftersom att jag just nu inte har en sån. Någon som har några förslag? 😃
Användarvisningsbild
av lennarte
Snabbabilen skrev: sön 08 dec 2024, 21:13 Jag har en volvo 740 b230f från 1990. Får upp felkod 123 och 232, och som jag har förstått det kan dessa två hänga ihop,
Kan mycket väl hänga ihop. Tempgivaren har 2 st motstånd, ett till ECU och ett till ICU. Så om du mäter tempmätaren ska du mäta på ett stift i taget och till jord. Om du mäter i kontakt stycket bör du få ett värde, är det t.ex kabelbrott bör det visa oändligt.
2-3-2 kan också betyda att det är läckage (tjyvluft) någonstans mellan LMM och Lambdasonden. Har flera gånget bytt grenrörspackning. Packningen mellan grenrör och främre avgasröret har också varit problem, kör med dubbla packningar numera där.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]