Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Celeron
#1596194
Hej idag va de dags att ta 940 efter några veckors vila. Den var lite trög att fä igång gick väl 10 sek på startmotorn innan start.

Gick bra när den väl starta.. kom några mil, nu sluta den gå på fullgas vid belastning kan jämföras med att den motade, men varva ur när jag frikopplade.

Stanna till vid macken o tanka 40L hade kring 10 liter kvar sen innan. ( räknat på 1l bilen ) kom ca 2km vid rondellen så börja den tappa tomgång. Men starta efter ca 10 sek på starten igen. Fick hålla varv på den för den inte skulle dö.
Stanna till på affären , nu startar den inte mer!

Min första tanka var bränslefilter. Men då borde den inte gått på fullvarv när jag frikopplade tycker jag.

Ska försöka få tag på en dator o läsa felkoder ikväll. Men ingen lambda/motorlampa har lyst.

Testade rycka lmm men ingen skillnad.
Varvräknare rör sig sä vevaxel signal har den iallafall.
B230fk , 1997 års modell.

Några snabba idéer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596205
Några felkoder? Lyser motorstörnings lampan?
Du kan inte läsa felkoder med en dator på denna bil. Du måste bygga en egen läsare av en diagnostik box från en äldre bil och ett OBD uttag från Kjell & Company.
Du kan dock radera eventuella felkoder genom att koppla bort batteriet i 5 min. eller däromkring.
Du har bara en bensinpump på denna bil, och den sitter i tanken. När dom blir gamla blir dom ganska "opålitliga". Så är pumpen gammal kan det vara en idè att börja där.
av Celeron
#1596208
Hm hade för mig obd uttaget kom 1996. Ingen lampa lös när den dumma sig.

Vet du om de är 3 bar eller 6 bar tryck i pumpen? Fanns båda på regnr på biltema om man ska våga lita på biltema. I värsta fall får jag ta loss pumpen före o se om de står nåt på den
av TioTusenKRBil
#1596231
Jag har kört med 8,5 bar maxtryck i pumpen. BTR ska kunna reglera det mesta om den börjar jobba på. 6 bar lär funka, men ser att det är deras 044 pump. Kör med den andra då det verkar vara en TI/Walbro 255 kopia. Antar att den är specad för 3bar/255l/h. Dvs du kommer inte pumpa 255l om du kör 3,5 bar osv. Den ska iaf om beskrivningen stämmer vara mer eller mindre plug and play i jämförelse (kanske får modda kontakterna lite).
Vet inte om man riktigt får annonsera här, men jag har annars en sjysst pump liggandes. Har åkt under 1000 mil med den (satt i en bil och var "nybytt" vid köp). Tror det är originalreservdel men kan kika lite närmare. Pallar definitiv originaleffekt och lite småtrimmat iaf.
Senast redigerad av 1 TioTusenKRBil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596238
Där sitter en BränsleTryck Regulator på bränsleröret på insuget som justerar bränsletrycket efter motorns belastning. Sitter en vakuumslang mellan den och insuget. Lossar du vakuumslangen får du ett fast bränslrtryck. Finns lite olika tryck men omkring 3,0 kg är normalt med slangen borta. Vad pumpen ger för tryck är är inte relevant, det är BTR-en som bestämmer vilket tryck det blir. Jag körde med 6 kg tryck med original bränslepump på min 745-a när jag började expimentera med att köra på E85. Funkade, men pumpen började skrika på hjälp....
Du har bara en pump (stor) i din bil och den sitter i tanken. Äldre modeller (som min) har 2 pumpar. En stor huvudpump som sitter fram vid växellådan ungefär, och en liten förpump som sitter i tanken. Men du ska alltså ha en pump, en stor som sitter i tanken.
Kollade på Biltema, du ska inte ha 6-bars pumpen (044 pumpen) det är en sådan som jag har, och den sitter inte i tanken. Så det den andra du ska ha

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]