Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, frugan har snöat in på en XC90 7sits aut.
Tittar på ÅM 2004/5 (man vill ju undvika första ÅM)

Är ju snack om massa problem med dom...
- Bilprovningen anmärker på framvagnen.
- Hjullager
- Elfel
(Enl AMS begundersökning är det mest fel på transmission, stereon, bakstötdämp, obalans i hjul, elfel)

Vad är fakta?

Hur håller motorer/autvxlåda?
Ska man köpa diesel eller bensin med 1500mil/år? (är väl 2.5T som är vettigast va?)
av sportbilsentusiasten
Var ju grym respons här.
(ja, jag har sökt/läst alla XC90-relaterade inlägg)

Nä, funderar på en ny Santa Fe istället...
Lär ju hålla ivarjefall.
Användarvisningsbild
av Nexus
sportbilsentusiasten skrev:Var ju grym respons här.
(ja, jag har sökt/läst alla XC90-relaterade inlägg)

Nä, funderar på en ny Santa Fe istället...
Lär ju hålla ivarjefall.
En släckting hade en sante fe lådan rasa vid 6000 mil.
av evolve_s60
vi hade också en santa fe kopplingen for 2ggr på en vinter
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan ju bara bekräfta att lagren på XC90 har varit av väldigt dålig kvalitet.
Dock tror jag att man bytt utförande och att de flesta skall vara åtgärdade på garanti/goodwill.. Elfel vet jag inte om det är något större problem idag, nya mjukvaror har ju släppts hela tiden så är vagnen servad skall det vara mindre problem. Automaterna till V8 hade lite skumma växlingar ibland enligt uppgift, även det skall vara uppgraderat på servade vagnar. Lådor och motorer i 2.5T är dock pålitliga och väl beprövade, om än något tråkiga i den stora bilen. D5 tycker jag passar dåligt i XC90, den har lite för sportig karaktär och passar dåligt ihop med automatlådan i just XC90. Jag har kört den ovanliga kombinationen 2.4D och manuell låda och den passar mig perfekt, men den lär vara mycket svår att hitta..

Det är en tung bil med relativt stora hjul, och körs den som en sportvagn så tar framvagnsdetaljer stryk. Som vanligt gäller att leta efter en välvårdad bil med full dokumentation...

/Thomas
av dali
Vet inte så mycket om XC90, men att undvika första årsmodellen är definitivt att rekommendera. Kvaliteten på just XC90 höjdes markant till andra årsmodellen.

Har hört att 2.5T är väldigt törstig, siffror på 1,5-1,8l/mil har nämnts, gäller förmodligen automatlåda och stadskörning. Jag har haft en V70 2.5T AWD och den låg strax över litern, men i XC90 sägs den alltså dra betydligt mer. D5 verkar vara favoriten bland biljournalister när det gäller XC90, den påstås ligga runt litern vid blandad körning.

Vad som blir billigast när man kör 1500 mil beror på förbrukningen, skatten på en D5 är riktigt hög. Om en 2.5T drar 1,5 liter och en D5 1 liter per mil så "sparar" du ca 6 kr/mil, dvs på 1500 mil så sparar du 9.000 kr vilket med råge täcker skatteskillnaden. Försäkring, värdefall och annat måste givetvis också vägas in.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kanske skall tillägga att det är i stadstrafik jag inte tycker D5 passar...

Bränsletörst, tja jag kör en XC90 V8 i jobbet, den ligger på ca. 2,8 i snitt !!
Men då är det hård körning, extremt korta sträckor och mycket kallstarter..

/Thomas
av chthor
Min fru har en XC90 2.5T 04a som vi är riktigt nöjda med drar i snitt 1.2 liter/milen blandad körning högsta notering 1.33, har haft glapp i spindelederna fram men i övrigt har lådan och motorn funkat prima.

Sjukt skön komfort, vi tittade på den nya Santa Fe först men sen körde vi in beggad XC90 vilken skillnad Santa Fen kallas ju för "XC90 light" och nu förstår vi varför.
av 740wennberg
Köper du en xc90 får du lämna in den på verkstad ofta :/
Användarvisningsbild
av VolvoBM
740wennberg skrev:Köper du en xc90 får du lämna in den på verkstad ofta :/
Det kan jag skriva under på. 10 besök på 10 månader, är ju inte illa för en premium bil...... :wink: Den är underbar mellan verkstadsbesöken iaf. Och garantierna är bra hos volvo

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]