Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja, har en Volvo S80 -02 2.4 (B 5244 S) som under sommarhalvåret oftast startar i ur och skur. Ibland om jag kört och endast stänger av motorn en kortare stund och sedan ska starta den kan den vara riktigt svår att få igång, men oftast går den igång med foten väldigt lätt på gasen.

Men nu när vintern kommer blir problemet större då den inte startar alls efter man startat motorn "första gången".
Den startar alltså oftast utan problem om den stått några timmar, även när det är kallt. Men så fort motorn varit igång och stängts av så vill den inte starta.

Testat med starthjälp och nytt batteri tidigare, ingen skillnad. När motorn nyligen varit igång vill den knappt dra runt motorn utan det är endast startmotorn som låter när jag vrider nyckeln.

Får inga felkoder.

Alla tips är välkomna!
Senast redigerad av 3 SToffe93, redigerad totalt 0 gång.
Erik Å skrev:Är det startmotorn som inte orkar dra runt eller snurrar motorn fint utan att tända?
Lite otydligt i texten ovan..
Startmotorn drar runt som den ska. Ibland tänder den vid försök att starta, ibland endast första 2-3 sekunderna och ibland inte alls.
Vrida av och på tändningen kan hjälpa vissa gånger medan ibland får jag helt enkelt vänta ett par timmar innan nästa försök.
Kan ju vara läge att kolla bränsletrycket, vet inte om din bil har en inbyggd trycksensor så att man kan läsa ut tryck via OBDII. Motortemperatur kan ju också vara läge att kolla.
Strulande startspärr / immobilizer brukar göra att motorn startar men stannar efter 1-2 sekunder och sen vägrar den att starta. Men då får du antagligen något meddelande på textdisplayen.
Blir det fel på vevaxelgivaren så vet inte motorstyrningen att motorn roterar och då skippar den förstås både tändning och bränsle och det behöver inte bli några felkoder.
-02, har den Marelli- eller Bosch-spjällhus? Det var väl mitt under -02 som Volvo bytte ut de ökända Marelli..?
Oavsett vilket du har kan det vara läge att tvätta spjällhuset, där kan bli så mycket klägg att spjället börjar klibba fast i stängt läge.

Jo förresten, om du har en sån här ventil så kan den behöva göras ren. Den beckar igen med sot och då dippar tomgångsvarvet på varmkörd motor till nästan noll, kanske kan ge startproblem också? Bild på placering sist på sida 2
viewtopic.php?f=19&t=175540

Kolla också att inte någon av de tunna gummislangarna anslutna till insuget har fått torrsprickor, det kan ge konstiga problem
Tack för tipsen. Ska prova närmaste dagarna att byta sensorn till vevaxeln. Men motorn dör aldrig när den väl är igång vilket verkar vara vanligt vid felande vevaxelgivare. Men kan ju fortfarande vara felande säkert, 31k mil och tror aldrig den har blivit utbytt (varit i familjen sedan ny i princip)
Spjällhuset är Marelli men det byttes för några år sedan till ett begagnat med ny programvara. Har kollat och gjort rent det det lilla som gick, var inget klet alls i princip där.

Den där ventilen lyckas jag inte hitta på min motor, visserligen är ju bilden från en V70. Kanske sitter någon annanstans på B5244S.

Tror/hoppas på vevaxelgivare och återkopplar i tråden med resultat efter den är bytt.
Bytte pulsgivare till vevaxeln/vevaxelgivaren idag, samma problem fortfarande.
Som sagt inga felkoder men tog lite bilder på live data i felkodsläsaren. Ser dock inte om något skulle vara konstigt här? Eller är LOAD_PCT 21.6% lågt?

Bilen startar i princip alltid efter att den fått blivit kall. Men har jag väl kört igång den och stänger av, så vill den inte gå igång.
Bilagor
20241127_131034.jpg
20241127_131034.jpg (3.54 MiB) Visad 4688 gånger
20241127_131008.jpg
20241127_131008.jpg (3.64 MiB) Visad 4688 gånger
20241127_130947.jpg
20241127_130947.jpg (3.52 MiB) Visad 4688 gånger
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?