Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S90problemo
Tjena håller på med rosten på min 944 polar d24 och har stött på lite funderingar,
Jag har bytt tröskel på höger sida och har påbörjat vänster och när jag låg under bilen såg jag att det va ytrost överallt, har knackat och det värkar inte vara nått hål men jag funderade på om man kan köra på rostomvandlare och nån grund och sedan massa eller nått liknande, helst hade jag velat ha allt plåtrent men har inte möjlighet att transportera blästern och kompressor dit jag är och nöta med vinkelslip värkar ta en evighet.
Har någon ett tips på medel eller effektivare process för att få bort rosten?

Och har någon något tips på vad jag kan köra i för medel i trösklarna? Dinitrol ml?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
Olja. Spraya eller pensla beroende på du har för utrustning. Slipa lätt med grovt sandpapper först. Du kan vara seriös och måla med rostskydd färd också, men då fäster inte olja. Då får du måla på någon typ "body", finns på spray. Viktigt att du sprutar i ordentligt med rostskyddsfärg inuti tröskellådorna. Tunna den lite och spruta rejält så det täcker svetsarna. Det mesta rinner ut, men annars börjar det rosta redan i nästa vecka.
Användarvisningsbild
av White
Det absolut effektivaste jag testat är att först spola av underredet noga och sedan givetvis låta torka ORDENTLIGT!
Efter det får man skrapa och stålborsta för att få bort lös rost. Sedan rengör man rostfläckarna med Bräkleen eller
liknande. Efter det "grundar" man med Dinitrol ML (den oljebaserade!) och låter det dricka in/torka över natten,
sist så lägger man underredsmassa, Dinitrol CAR. Noga att spruta hålrum och balkar med Dinitrol ML.

Vill du kan du ju ta på rostomvandlare eller rostätare innan.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]