Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bassebus
Har en XC60 D4 2015. Kör i stort sett uteslutande korta resor (max någon kvart).
Har konstant problem med att bilen klagar på "Låg batterinivå". Bytte batteriet januari 2024. Det funkade fram tills nu.

Har en CTEK-laddare, kör jag en fulladdning (vilket tar förvånansvärt kort tid, kanske bara 2 timmar? Borde det inte ta längre om batteriet är så urladdat att bilen gnäller?) så klarar jag mig kanske max 2 veckor innan den gnäller igen.

Är det såhär det ska vara? Problemet är att jag kör för korta sträckor? Eller har jag nån strömläcka nånstans?
Kan det alternativt vara generatorfel? Men då borde väl batteriet ladda ur helt?

Bonusfråga: Varför, varför(!) finns det ingen batteriindikator i bilen som visar batteriets laddningsnivå? Då skulle man ju iaf enklare kunna följa hur/när batterinivån sjunker.
av kievY
Ja, det räcker inte med att köra under 15 min.. det finns så mycket elektronik som drar ström. Speciellt när det är kallt, du kör värmare och startar bilen. Bytte du batteriet själv eller någon annan? Tänker om de återställde BMS. Sen är "låg batterispänning" satt ganska högt har jag för mig. Men att ha en diesel och köra så korta sträckor kommer ge dig mer problem senare, då det kommer sota igen om bilen inte får möjlighet att komma upp i temp och regenerera.
av Jonas_latt
Jag har haft problem på mina Volvos och vänners bilar. När bilen varnar för låg batteri nivå så kan man gå in med dator och nolla bsm, ange nytt batteri så är problemet borta. Detta kanske aldrig gjordes när du bytte batteri.

Brors bil Volvo 2019åra. vägra starta dieselvärmare. Där den klaga på batteri. Nollade hans för en vecka sedan. Har startat varje dag sen dess.
av dannesk
Jonas_latt skrev:Jag har haft problem på mina Volvos och vänners bilar. När bilen varnar för låg batteri nivå så kan man gå in med dator och nolla bsm, ange nytt batteri så är problemet borta. Detta kanske aldrig gjordes när du bytte batteri.

Brors bil Volvo 2019åra. vägra starta dieselvärmare. Där den klaga på batteri. Nollade hans för en vecka sedan. Har startat varje dag sen dess.
Du ska inte nolla BMS och batteriräknaren om du inte bytt till nytt batteri, då tror CEM att batteriet är nytt och optimerar laddningsalgoritmen efter detta. Det du ska göra är att låta BMS räkna om SoC på batteriet så det meddelar korrekt laddstatus till CEM, se länken till YT nedan.

Detta behöver göras om man t.ex. laddad batteriet felaktigt med laddarens minus på batteripolen istället för chassie jord så BMS inte kan logga laddningen. Får du meddelandet med låg batterispänning ändå har du ju dåligt batteri eller låg laddningsnivå och måste ladda inte resetta BMS. Vet man inte statusen på batteriet så belastningstestar man det och byter om det behövs samt resettar BMS när man monterat in fulladdat batteri.

av Jonas_latt
Okej. Det har vilket som funkat för mig och de jag har hjälpt.
Om trådskaparen har bytt batteri tidigare men inte nollat den gången. Så skulle jag prova detta.

Jag gjorde batteri test på min bil pga av att den varnade för batteriet. Men testet visade att batteriet va bra.

Men men va bara ett tips från mig. Då jag har märkt att det funkar för mig och många andra jag har hjälpt.
Sen är det väl alltid bra att sätta i ett nytt batteri nu på vintern när man kör värmare mm
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]